Ce funcționalități trebui să aibă un website în 2021? Doriți să construiți un nou website pentru afacerea voastră? De unde știți ce să cereți dezvoltatorului web? Care sunt implementările care vă vor ajuta pe viitor? Cât de complicată ar trebui să fie structura finală?

O să încerc să răspund la aceste întrebări printr-o exemplificare. Modelul de mai jos este adaptabil pentru diverse modele de afaceri. El se poate constitui într-un bun punct de plecare la discuțiile despre finalitatea site-ului. Să presupunem, pentru simplitate, că aveți un magazin/o rețea de magazine fizice și doriți să vă extindeți prezența și în mediul on-line.

Structura site-ului

Porniți întotdeauna concentric, de la centru spre exterior, pentru a defini o structură corectă. Aceasta ar trebui să cuprindă:

  • Pagina de home (landing page), în cadrul căreia să aveți:
    • Un slider cu 2-3 elemente grafice relevante despre identitatea afacerii
    • Principalele categorii de produse sau servicii pe care le oferiți
    • Un mic portofoliu
    • Rubrica de testimoniale

 

  • Pagini individuale pentru fiecare magazin fizic, unde pot fi introduse:
    • Câteva poze relevante;
    • Date complete de contact ale magazinului – email, telefon, mail, etc.
    • Harta spre magazin
    • Eventuale promoții existente doar în acea locație
    • În site, pagina fiecărui magazin trebuie să aibă structura site.ro/magazin1

 

  • Programări on-line
    • Formulat dedicat în care vom colecta datele necesare (nume, prenume, telefon, email, oraș, etc)
    • Atenție la politica GDPR și la tipul de date pe care îl colectați!

 

  • Servicii & Produse
    • Informații despre produsele sau serviciile care se comercializează
    • Ofertele actuale la anumite categorii de produse
    • Eventuale promoții

 

  • Contact
    • Pagina clasică de contact, unde se recomandă să includeți:
      • Detalii despre fiecare magazin
      • Numere de contact
      • E-mail
      • Hartă

Ce platformă de dezvoltare să aleg?

Construiți site-ul într-un CMS cunoscut (WordPress), ca să nu aveți probleme ulterioare legate de actualizări, suport, eventuale neînțelegeri cu persoana sau compania care a dezvoltat platforma și așa mai departe. Optați pentru o temă plătită, pentru a beneficia de actualizări.

Decideți de la început dacă doriți ca site-ul să aibă interfața în mai multe limbi. Va fi necesară achiziția unui modul suplimentar care să rezolve această cerință.

Website de prezentare

Dacă doriți un site de prezentare, asigurați-vă că el îndeplinește următoarele caracteristici:

  • Full responsive – este imperios ca site-ul să fie „full responsive”. În acest fel partea vizuală a site-ului se va adapta automat, indiferent de dimensiunea dispozitivului de pe care este vizualizat, fie el iPhone, iPad, Kindle, etc.
  • Secțiune Blog – articolele postate vă vor ajuta să vă poziționați organic pentru anumite cuvinte cheie care generează trafic și sunt de interes pentru afacerea voastră. Află care este lungime ideală a unei postări pe blog. O secțiune de blog foarte bine construită este aceasta.
  • Buton multifuncțional, pentru ca să puteți fi contactat rapid de clienți – vedeți model aici 
  • Galerie imagini, în cazul în care doriți să expuneți anumite servicii sau produse
  • Formular de contact detaliat
  • Modul de hartă, pentru ca indicațiile referitoare la magazinele fizice să fie ușor de găsit;
  • Modul GDPR
  • Configurare conturi e-mail
  • Integrare Cod Google Analytics, pentru a putea urmări proveniența surselor de trafic și tipul acestora. În ultima parte a anului 2020 Google a trecut la noul Google Analytics 4, care este mai pretențios la configurare. E necesar să vă asigurați ca datele sunt colectate corect
  • Generare hartă site în format XML
  • Înregistrare hartă în Google Search Console
  • Verificare continuă a procesului de indexare și a erorilor care pot apărea
  • Optimizare Website (CSS, Java Script, imagini & memcache, etc.)
  • Optimizare CPanel;
  • SSL – website-ul să fie securizat (https://site.ro);
  • Implementare module de securitate antispam/malware/bruteforce atac/firewall;

Magazin on-line

În cazul în care doriți să dezvoltați un magazin on-line, la lista de mai sus se adaugă:

  • Import produse, poze și descrieri – dacă magazinul are sute de produse, se recomandă automatizarea acestui proces
  • Distribuția produselor în categorii
  • Filtrare avansată
  • Integrare sistem de facturare
  • Integrare API curier – în acest fel costul transportului este calculat automat
  • Posibilitatea de log-in cu contul de Google și/sau Facebook, pe lângă modul clasic
  • Implementare Facebook Pixel
  • Yoast SEO + sitemap sau Rankmath
  • Feed Google Shopping
  • Catalog Facebook

Toate aceste specificații ar trebui să fie cuprinse în tema de dezvoltare, nu ca tarife suplimentare.

Ce materiale trebuie să aveți pregătite înainte de a începe site-ul?

  • Logo  – format vectorial (EPS) sau PNG, SVG;
  • Conținut specific (descrierea companiei, pagina Despre Noi, câteva articole de Blog, etc.);
  • Poze și descrieri pentru toate produsele pe care doriți să le vindeți în magazinul on-line;
  • Politica de retur;
  • Termeni și condiții;
  • Politica de confidențialitate;

În mod evident, lista de mai sus nu este una exhaustivă. Pozițiile pot varia în funcție de necesitățile și specificitatea fiecărei afaceri. Cu toate acestea, reperele pe care le voi prezenta mai jos sunt marile jaloane care trebui să fie atinse pentru a vă asigura că sunteți pe drumul cel bun.

Nu uitați să vă bugetați de la început acest efort, după pașii pe care i-am arătat aici. De asemenea, dacă intenționați să vă promovați afacerea în mediul on-line, aveți în vedere cât ar trebui să investiți în promovare.