Ce este DigiSol, primul portal de proprietăți digitale din România? Acum o vreme am vrut să vând un magazin online de care nu mai aveam timp să mă ocup. Singura opțiune la acel moment era să listez site-ul pe OLX, printre trotinete și telefoane mobile.

Dacă situația mea vă este familiară, știți la ce mă refer. Fiecare dintre noi a vrut la un moment dat să își ofere spre vânzare magazinul online, blogul, un domeniu cu nume „catchy” sau un site de prezentare.

Ei bine, lucrurile par să se schimbe pe această nișă. Cei de la DigiSol au lansat luna trecută primul portal din România dedicat tranzacționării proprietăților digitale. Am remarcat că deja sunt câteva zeci de anunțuri listate, ceea ce înseamnă că exista nevoia unui astfel de serviciu.

Ce poți lista pe platformă?

Portalul oferă posibilitatea de a lista următoarele proprietăți digitale:

  • Bloguri
  • Site-uri de prezentare
  • Magazine online (e-commerce)
  • Pagini Facebook
  • Pagini Instagram
  • Domenii
  • Conturi Gaming

Cum decurge procesul de publicare?

Mi-am listat și eu două site-uri acolo (scrisori.info e unul dintre ele) și am remarcat următoarele:

  • Procesul este extrem de facil – poți să publici un anunț fără să fie nevoie să îți creezi un cont;
  • Însă, anunțul va fi validat de administratori înainte de a fi publicat;
  • Mai mult decât atât, pe lângă datele introduse inițial de utilizatori, legate de metricele site-ului, echipa tehnică mai adaugă: numărul de backlink-uri, domain authority, spam score, etc.
  • Anunțul va fi publicat și pe pagina de Facebook Digisol;
  • Serviciile oferite de platformă sunt complet gratuite;

Ce nu oferă platforma?

  • Posibilitatea de a încheia tranzacția efectivă prin intermediul plaftormei. Asta înseamnă că tranzacția propriu zisă se derulează în condițiile agreate de vânzător și cumpărător, fără intervenția celor de la DigiSol.
  • Legat de punctul de mai sus, acest lucru cred ca ar putea fi realizat doar printr-un serviciu de escrow, o chestie destul de complicată în România la acest moment;

Ce vă recomand?

Dacă decideți să publicați un anunț în portal, asigurați-vă că oferiți cât mai multe detalii despre ceea ce vindeți:

  • link spre pagina web;
  • număr de articole – dacă discutăm de un blog;
  • numărul de produse, în cazul unui magazin online;
  • vechimea domeniului/afacerii;
  • numărul de vizitatori;
  • platforma în care este dezvoltat;
  • screenshot din Google Analytics, pentru a se putea vedea traficul și așa mai departe;

Cel mai important este să expuneți date reale, altfel șansele de a îl vine scad dramatic.

Cum văd eu evaluarea unei afaceri digitale?

Acesta e unul dintre cele mai sensibile puncte, de care m-am lovit și eu la listare. Cât să cer pe un business intangibil, mai ales dacă el nu generează încasări? Este vorba de brand (în primul rând), de cantitatea de conținut care a fost creată și publicată pe acel blog/site, numărul de vizitatori și/sau potențialele metode de eligibile de monetizare (AdSense, etc), numărul de abonați la newsletter, numărul de followers, clasarea cuvintelor cheie și așa mai departe. Așadar, răspunsul este „depinde”.

În cazul magazinelor online, valoarea este dată de valoarea vânzărilor, lucru mult mai facil de cuantificat. Așadar, suma solicitată poate fi mai ușor estimată datorită, ca și multipli ai unor indicatori cum ar fi EBIDTA sau cifra de afaceri anuală. Multiplul mediu poate varia de la aproximativ 1,85 x venitul anual la aproximativ 4,5x din acest venit (valoarea maximă pe care o puteți obține).

Concluzii

Platforma arată și se mișcă bine, dar mai presus de atât, umple un gol pe o nișă care va fi din ce în ce mai populată, cea a afacerilor digitale. Posibil să fie nevoie de un interval de timp pentru ca cei interesați de vânzarea sau cumpărarea unor site-uri, bloguri sau magazine online să devină parte din acest ecosistem, însă viitorul pare să fie bun augur. Acestea fiind spuse, le urez celor de la DigiSol, primul portal de proprietăți digitale din România, mult succes!