Actualizat la: ianuarie 19, 2023

La momentul actual piața e-commerce din Romania este la un nivel de 14% din totalul tranzacțiilor, la mare distanță de media europeană, care este estimată să ajungă la 60% în 2025. Așadar, mai este mult loc de creștere, motiv pentru care din ce în ce mai mulți jucători se vor îndrepta spre zona de online.

Dacă faci parte din aceasta categorie îți las mai jos o lista cu 10 lucruri pe care să le iei în calcul când deschizi un magazin online.

Produse de nișă sau marketplace?

Diferențele sunt fundamentale, din mai multe puncte de vedere.

Produse de nișă

Dacă vei opta pentru produse de nișă, îți va fi mult mai ușor să implementezi o strategie SEO pentru a  îți consolida poziția online. Această strategie va dura mai mult, însă pe termen lung își va arăta beneficiile, deoarece va începe să genereze în mod organic conversii. De asemenea, poți să construiești mai ușor un plan editorial, deoarece conținutul va fi închegat și poți câștiga topical authority.

Când discut despre produse de nișă mă refer la site-uri care au în general un număr de maxim 30-40 de produse.

Marketplace

În antiteză, la un marketplace discutăm de mii sau zeci de mii de produse. Succesul unui astfel de magazin va fi determinat de:

  • Acuratețea feed-urilor (dacă oamenii nu găsesc produsele nu le vor cumpăra)
  • Politica de preț
  • Mărimea bugetului de promovare (de exemplu, ne ocupăm de un cont care alocă 2000 RON zilnic pentru 1500 de produse promovate)

Ca și argumente contra amitesc dependența de campaniile Google Ads (PPC) – în momentul în care campaniile s-au oprit, fie din lipsa de buget sau dintr-o eroare, vânzările vor scade vertiginos spre zero.

Am experimentat la prima mână această dependență – datorită unei probleme la feed, unui magazin online destul de mare i s-au oprit campaniile. Ca urmare a acestei erori tehnice, timp de două zile, nu s-a înregistrat nici o vânzare…și vorbim de peste 20.000 de produse în site. În mod cert nu poți și nici nu este economic rentabil să faci SEO la sute sau mii de produse, însă acest lucru poate fi remediat aplicând o strategie SEO pentru e-commerce. Voi discuta pe larg acest aspect într-un alt articol.

Care sunt costurile de început ale afacerii online?

Nu uita să îți faci foarte bine calculele pentru tot ce înseamnă începutul de drum. Sunt multe costuri ale unei afaceri online pe care e posibil să le omiți. Îți las mai jos principalele categorii și te invit să citești articolul meu extins care tratează această tematică.

Știi care e diferența dintre adaos și marjă?

Pentru a putea să îți calculezi profitabilitatea trebuie în primul rând să ai o politica de definire a prețului care să îți genereze profit.

Studiază diferența dintre adaos, marjă și discount pentru a putea jongla cu prețurile de vânzare fără a ieși în pierdere.

Vă las mai jos exemplu pe care l-am dat în articolul cu ROAS-ul.

Achiziționăm un produs la prețul de 200 RON și îl vindem cu 300 RON.

Adaos = [(300-200)/200] = 100 RON (50%)

Marjă = [(300-200)/300] = 0.33 (33%)

Adaosul se calculează după următoarea formulă: [(preț vânzare – preț achiziție ) / preț achiziție]

Marja se calculează după următoarea formulă: [(preț vânzare – preț achiziție) / preț vânzare]

Ulterior, familiarizează-te cu cei mai importanți indicatori de profitabilitate ai campaniilor de marketing online:

Structura site-ului

Am un articol dedicat acestei teme, însă e important să rețineți cele mai importante trei aspecte în ceea ce privește structura unui website:

  • Full responsive – varianta mobilă trebuie să ruleze impecabil
  • Utilizatorul să ajungă din maxim trei click-uri la pagina care îl interesează
  • Posibilitatea de comanda fără cont

Listarea pe eMAG (atenție la SEO)

Dacă ești la început de drum și vrei expunere mare, într-un ritm rapid, îți poți lista produsele și în EMAG.

Ai însă în vedere următoarele aspecte:

  • EMAG va percepe un comision din vânzări
  • Poziția organică pentru produsele tale va fi întotdeauna sub cea a EMAG, pentru aceleași produse. Nu ai cum să depășești autoritatea domeniului EMAG

pozitionare emag seki

Locker, livrare gratuită sau cost de transport suportat de client?

Trebuie să identifici cele mai mici costuri de transport pentru a oferi atât șansa de optimizare cât și de flexibilitate. Dacă ai opțiunea de livrare în locker, costurile pot scădea semnificativ (cu până la 33%) față de costul unui transport normal.

livrare lockerUnii comercianți prefera să distribuie costul de transport în costul produselor, pentru a oferi transport gratuit, care este considerat de multe persoane ca un beneficiu important.

Discount la plata cu cardul

Un discount modic la plata cu cardul (2% sau 3%) va reduce numărul retururilor.

discount plata cu cardulÎnsă, în funcție de operatorul de plăți, acest lucru poate avea un impact asupra cash-flow-ului. De exemplu, EuPlatesc operează decontarea automată doar după ce ați atins pragul de 1000 RON. Se poate solicita și decontare manuala, însă comisioanele le veți suporta voi.

Stripe se mișcă puțin mai repede. Decontare la 5-6 zile, indiferent de sumă.

Plan editorial bine pus la punct

Nu ignorați crearea de conținut! Ideal ar fi să aveți un plan editorial bine pus la punct, pe care să îl și urmați.

Sfatul meu este să țintiți spre:

  • 2 articole de blog, lunar
  • 2 postări social media pe săptămâna

În primul an, eu am scris pe acest blog un articol pe săptămâna, un demers care s-a dovedit a fi extrem de dificil. Acum încerc să nu depășesc două săptămâni între articole.

Efectul cumulativ se poate vedea în capturile de mai jos:

trafic blog digital

În anul 2021 am avut 4112 utilizatori unici un site iar în 2022 acest număr a crescut la 6068 de vizitatori o creștere de 47% în doar un an.

Obligațiile legale

Nu uita că e nevoie să ai pe site următoarele documente sau link-uri:

  • Termeni și condiții
  • Politica de retur (poate fi inclusă în Termeni și condiții)
  • Politica de confidențialitate (poate fi inclusă în Termeni și condiții)
  • Politica de cookies
  • Pictograme ANPC

ANPCLipsa termenilor și a condițiilor poate duce blocarea contului de Merchant Center. Inițial feed-ul va fi aprobat dar ulterior riscați această dezaprobare.

 Supraviețuirea (sau cum îți menții afacerea funcțională)

Îți sugerez să:

  • construiești în timp o bază solidă de clienți, pe care să îi și menții aproape (email marketing, postări etc)
  • explorezi diverse canale de marketing digital (Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads)
  • obții review-uri și testimoniale (preferabil video)
  • testezi campanii cu influenceri
  • recuperezi coșurile pierdute
  • crești în timp rata de conversie

Concluzie | cum deschizi un magazin online?

Pentru a avea un magazin online de succes ar trebui să:

  • selectați o nișă profitabilă
  • alegeți un CMS potrivit nevoilor voastre
  • dezvoltați un brand puternic
  • implementați o strategie de marketing cât mai vastă
  • respectați cerințele legale
  • optimizați și analizați continuu performanța magazinului