Actualizat la: aprilie 18, 2025

Vor fi înlocuite agențiile de marketing de inteligența artificială?

În traseul meu profesional din acest domeniu, am avut șansa să fondez două agenții de marketing digital – într-una activez și acum și mă simt excepțional, pentru că este construită în jurul principiilor mele fundamentale de viață: etică și comunicare. De ce am plecat din prima agenție? Citiți până la final și veți intui motivele.

Așadar – vor fi înlocuite agențiile de marketing de inteligența artificială? Chiar dacă unele taskuri vor fi automatizate, posibil și unele procese, rolul nostru va fi în continuare relevant. De ce? Deoarece, în principal, aportul nostru este legat eminamente de comunicare.

Pe scurt, rolul nostru fundamental este acela de a intermedia o comunicare între zona tehnică, cea guvernată de algoritmi, și cea umană, unde avem interacțiunile cu clienții.

În mod cert, în perioada următoare foarte multe taskuri vor putea fi automatizate, însă acestea trebuie urmărite pentru a ne asigura că ele sunt implementate în mod corect. Cei dintre voi cu experiență știți că, de exemplu, optimizările automate din campaniile Google Ads nu sunt întotdeauna cele mai fericite (ca să nu zic că pe alocuri sunt și incorecte).

Ce poate distruge comunicarea în interiorul unei agenții de marketing?

Managementul

Comunicarea cu clienții este redusă conștient de către management, cu scopul de a mări marja de profit. Specialiști mai puțini se ocupă de mult mai multe conturi decât pot duce și atunci se optează pentru reducerea comunicării (pe principiul „oricum clienții nu înțeleg”) pentru un profit mai mare, chiar dacă rotația clienților e foarte mare. Acest lucru nu e deranjant pentru management, deoarece se percep taxe de set-up, chiar dacă nu este nimic de implementat de la zero la acele conturi.

Angajații

Angajații cu un anumit tipar nu fac față unei munci relativ repetitive și ulterior apare blazarea. Pentru unele personalități nu e simplu să intre pe aceleași conturi, în fiecare zi, și să facă micro-ajustări cu speranța că lucrurile vor arăta mai bine nu mâine, ci poate peste o săptămână. După un anumit timp, se reduce și comunicarea cu clienții, nu se mai fac implementările necesare și lucrurile o iau la vale. Ambele părți devin frustrate și, de obicei, acest lucru se termină prost pentru agenție, deoarece clienții încep să plece.

Clienții

Unii clienți pur și simplu nu înțeleg că există limitări ale eforturilor de marketing digital, oricât de mult li s-ar explica (comunicare din nou, observați?).

Câteva exemple de conversații pe care le-am avut de-a lungul anilor:

  • „Am un prieten al cărui magazin are vânzări de trei ori mai mari decât ale mele, iar eu nu vând nimic.” (Magazinul prietenului 10 ani, al lui 2 luni.)
  • „De ce nu îmi vin clienți, pentru că eu aloc buget?” (Bugetul e de 100 de RON pe zi și click-ul 16 RON.)
  • „De ce durează 2-3 săptămâni ca să prindă vânzările portanță și nu se întâmplă pe loc?” (Pentru că magazinul e NOU. Nu există date pe baza cărora să se optimizeze algoritmii.)

Cum comunicați corect cu clienții?

Marea majoritate a clienților apelează la o agenție pentru a externaliza o problemă pe care nu o pot rezolva: fie din lipsa de cunoștințe tehnice, fie din lipsa timpului. Și ei se așteaptă să fie informați legat de ce se întâmplă cu bugetele lor.

Cei care nu au timp să se mai ocupe, dar au cunoștințe tehnice, au deja un background specific și cel mai probabil și-au făcut ei înșiși campaniile de promovare de-a lungul timpului, așadar știu „cu ce se mănâncă” acest domeniu. În cazul lor comunicarea este extrem de importantă, deoarece aceștia se așteaptă exact la acest lucru – să fie ținuți la curent. Cu ei este mult mai lejer de intrat în aspecte tehnice, deoarece au un fundament.

Clienții care nu au cunoștințe tehnice sunt extrem de pretențioși, deoarece au și anxietatea neînțelegerii fundamentelor problemei, dar au experiențe anterioare în care „campaniile mergeau mult mai bine, scoteam de 8 ori banii băgați”. Ei bine, piața se schimbă, concurența crește, CPM-urile sunt influențate de campaniile electorale și așa mai departe. De unde ar trebui să știe oamenii chestiile astea?

Concluzii

Long story short, cel puțin în următoarea perioadă, AI-ul nu va putea înlocui această comunicare deoarece este un proces eminamente uman. Oamenii își doresc să rezoneze cu cineva de încredere tocmai pentru că le deleagă responsabilitatea de a avea grijă de banii lor. Voi cum v-ați simți mai bine? Să știți că un algoritm vă cheltuie banii într-un mediu opac, chiar dacă aduce rezultate, sau preferați să acceptați o mică marjă de eroare, dar să aveți explicații de fiecare dată când le solicitați? Eu știu ce aș alege…

Nu contest, cu siguranță vor exista cei care privesc noua revoluție tehnologică ca pe religie și vor merge „all-in”, dar nu acesta este tiparul antreprenorului care apelează la o agenție de marketing pentru afacerea lui.

Eu consider că partea de comunicare a fost, este și va fi din punctul meu de vedere fundamentul acestui tip de afacere.

Subiectul este foarte vast, mai ales în zona alegerii unei agenții de marketing – cum alegi o agenție de marketing serioasă? La ce trebuie să fii atent? Mai multe detalii în acest articol.

Dacă sunteți în căutarea unei agenții cu care să puteți comunica, dați-ne un semn.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.