Actualizat la: iunie 5, 2024

Ce este bounce rate-ul?

Bounce rate-ul sau rata de respingere reprezintă numărul de vizitatori care părăsesc un site după ce au vizitat doar o singură pagină (single-page session). Bounce rate-ul este exprimat ca procent și se calculează împărțind numărul de vizite pe o singură pagină la numărul total de vizite din site.

Ratele de respingere mai mici sunt un semn că vizitatorii au găsit site-ul suficient de interesant pentru a vizita și alte pagini, nu doar pe prima pe care au deschis-o.

O valoarea ridicată a bounce rate-ului indică faptul că vizitatorii nu au fost convinși de informațiile sau produsele pe care site-ul le poate oferi și decid să îl părăsească.

Vizitatorii pot decide să părăsească un site web prin mai multe tipuri de acțiuni, din care le amintesc pe cele mai uzuale:

  • apăsând butonul „back” din browser, pentru a reveni la site-ul vizitat anterior sau la pagina cu rezultatele căutărilor din Google;
  • închiderea tab-ului sau a browserului;
  • navigarea directă spre un alt site;
  • click pe un link care îl direcționează spre alt site;
  • din cauza întreruperii sesiunii, care pot avea la bază erori tehnice;

Desigur, ca orice alt metric, rata de respingere trebuie să fie interpretată în context. De exemplu, unii vizitatori ar putea citi o întreagă postare de blog fără să găsească exact informația pe care o căutau, ceea ce îi determină să părăsească acea pagină. De aceea, vă propun să analizăm ratele medii ale bounce rate-ului în funcție de industria la care ne raportăm și să încercăm să definim niște valori medii.

Vrei un audit SEO? Click aici!

Ce valoare are un bounce rate ideal?

În general, intervalele valorice ale bounce rate-ului se situează între:

  • 26-40%  | ideal
  • 40-70% | mediu
  • 70-90% | slab
  • > 90% | foarte slab

Dacă rata de respingere este mai mică de 20%, nu vă entuziasmați prea tare. Acest lucru are cel mai probabil o eroare la bază, cum ar fi: cod de analytics duplicat, tracking setat incorect, plugin-urile cu probleme și așa mai departe.

Valori bounce rate

Desigur, indicatorii de mai sus sunt valori medii, însă ei sunt relevanți pentru a ști cum să vă poziționați în linii mari. Însă, așa cum explicat și în paragrafele de mai sus, rata de respingere variază în funcție de industrie, tipul de conținut pe care îl creați și chiar de dispozitivul folosit de utilizator.

Dar, aceste valori ne pot oferi un indiciu despre motivul pentru care vizitatorii renunță la sesiunea curentă și ce putem face pentru a preveni acest lucru.

Cum puteți afla bounce rate-ul?

Spre deosebire de vechiul Google Analytics, în GA4, bounce rate-ul nu este afișat direct, ca un metric standard.

De aceea, pentru a identifica această valoare, trebuie să utilizați bara de căutare din interfața GA4 și introduceți „bounce rate in the last month” și să selectați rezultatul care apare imediat sub această căutare.

Bounce rate GA4

Desigur, puteți analiza rate de respingere pe intervale specifice, în funcție de informațiile pe care doriți să le obțineți.

Care este bounce rate-ul mediu în funcție de industrie?

  • Magazine online | 20-45%
  • Platforme B2B | 25-55%
  • Platforme servicii digitale (Sas) | 30-55%
  • Platorme de conținut | 35-60%
  • Landing pages | 60-90%
  • Bloguri, dicționare, portaluri | 65-90%

Magazinele online au cele mai mici rate de respingere, deoarece acest tip de site are o multitudine de pagini, lucru normal pentru o astfel de platformă. Cei mai mulți oameni vor vizita o pagină, apoi vor identifica un alt produs care îi interesează și vor naviga pe acea pagină și așa mai departe. Și chiar dacă vor cumpăra primul produs pe care l-au vizitat vor fi direcționați spre pagina de plată, ceea ce va scădea bounce rate-ul.

La spectrul opus, landing page-urile, forumurile, portalurile dedicate și blogurile au de obicei rate de respingere mult mai ridicate. Acest lucru nu înseamnă că aceste site-uri web nu au rate bune de conversie ci mai degrabă că ele servesc unui scop specific, care este de obicei este adresat într-o singură pagină. Sper exemplu, o persoană care caută definiția unui cuvânt va părăsi pagina unui dicționar imediat ce a găsit definiția respectivă.

Bounce rate mediu in functie de industrie

Mai mult, paginile de destinație (landing pages) sunt concepute în mod special fără posibilitatea de a trimite utilizatorul spre alte pagini, interne sau externe. Este vital ca vizitatorii să nu fie distrași de la acea pagină pentru a finaliza achiziția acelui produs sau serviciu, realizând astfel o conversie.

În ceea ce privește paginile de blog, vizitatorii ajung pe aceasta pentru informații relevante despre un subiect anume, cum ar fi strategia de marketing medical. În continuare, continuarea navigării în site depinde foarte mult de timpul și apetitul pe care vizitatorul îl are pentru a descoperi noi informații, după ce a găsit răspunsul la întrebarea care l-a adus de primă instanță în site.

Exemple reale bounce rate

Haideți să vedem cum se prezintă bounce rate-ul unor platforme reale la care am acces.

Începem cu blogul meu, care după cum vedeți mai jos are un bounce rate pe ultima lună de 45.1%. Este o valoare sub media industriei, dar probabil acest lucru se datorează faptului că tratez subiecte foarte specifice și în fiecare articol fac referire la multe resurse interne, conectate cu intenția de căutare primordială.

Bounce rate GA4 Insights

Bounce rate-ul magazinului online pe ultima lună este de 37%, așadar exact în media industriei.

Bounce rate magazin online

Bounce rate-ul portalului de conținut este de 78.3%, la fel, în media industriei, ceea ce ne arată că vizitatorii intră în site pentru a găsi exact informația după care au făcut căutarea.

Bounce rate platforma de continut

Cum variază bounce rate-ul în funcție de dispozitiv?

Un alt factor care afectează rata de respingere este dispozitivul pe care utilizatorul îl folosește, asupra căruia, în mod evident, nu avem niciun control. Însă, puteți să folosiți aceste date pentru a îmbunătăți rata de respingere.

Datele publicate de CLX ne arată că utilizatorii de dispozitive mobile au cea mai mare rată de respingere în toate industriile.

Acest lucru este logic, deoarece oamenii accesează diverse site-uri de pe telefoanele mobile în timp ce așteaptă la check-in, călătoresc cu autobuzul sau fac alte lucruri care le-ar putea distrage atenția în orice moment.

De aceea, dacă site-ul vostru are preponderent vizitatori care folosesc dispozitive mobile, bounce rate-ul poate părea mai mare în comparație cu un site ai cărui vizitatori folosesc un desktop sau un laptop. Este important de reținut acest lucru în momentul în care timp încercați să identificați metode prin care puteți crește rata de conversie.

Cum puteți reduceți valoarea bounce rate-ului?

Un bounce rate ridicat vă poate afecta semnificativ ratele de conversie. Dacă majoritatea vizitatorilor părăsesc site-ul după ce au vizitat o singură pagină, cel probabil mai probabil șansele de a-i converti în abonați sau clienți sunt extrem de reduse.

Mai mult, un bounce rate ridicat poate fi un semn al unor probleme mai grave, care pot dăuna poziției organice în căutări. Amintesc unele din cele mai comune probleme: timpi mari de încărcare a paginilor, designul neatractiv, optimizarea slabă pentru dispozitivele mobile și așa mai departe.

Am discutat pe larg despre cum se pot îmbunătăți performatele unui website în ghidul de optimizare SEO, nu intru acum în detalii.

Concluzii

După cum puteți remarca, valoarea optimă a bounce rate-ului este complicat de definit. În opinia mea,  este mai importantă monitorizarea propriei rate de respingere decât să vă comparați bounce rate-ul cu alte site-uri. După cum ați văzut în exemplele de mai sus, bounce rate-ul blogului meu este mai ridicat decât cel al magazinului online.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.