Actualizat la: iunie 5, 2024

Cum afli în 12 pași dacă un site este de încredere? Ai găsit produsul pe care îl cauți într-un magazin online însă site-ul este unul de care nu ai auzit niciodată. Sunt convins că am fost cu toții puși în fața decizie de a cumpăra sau nu de pe un asemenea site.

După cum știți, valoarea cumpărăturilor online a explodat în 2021, ajungând la 6,5 miliarde de euro (cu 15% mai mult decât în 2020). Mai mult, predicția este tot de creștere, cam cu aceleași procente, și pentru 2022.

Ai nevoie de un magazin online? Click aici!

Revenind, există modalități de a afla dacă site-ul de pe care doriți să comandați este de încredere.

Să trecem împreună prin lista cu cele mai bune 12 modalități  de a evalua un site și/sau un magazin online.

Pasul 1 | Căutați informații în mediul online

Simpla căutare pe internet (Google, Bing, Yahoo) este una dintre cele mai bune modalități de a vă informa despre un anumit site. Introduceți numele site-ului și parcurgeți review-urile pe care le-au lăsat persoanele care au interacționat cu respectiva afacere. În cazul în care remarcați că nota este una care lasă de dorit (după cum vedeți mai jos), cel mai probabil ar fi de evitat acel furnizor.

Review 1 Stea

Dacă site-ul este nou, cel mai probabil că nu a trecut suficient timp pentru a se aduna reclamații.

Pasul 2 | Vechimea domeniului

De cât timp este site-ul online? Verificați rapid aici vechimea domeniului de pe care doriți să cumpărați anumite produse precum și anumite date despre registratarul acestuia.

Vechime domeniu

În principiu, site-urile care există de peste 3-5 ani au un istoric dovedit de fiabilitate și integritate.

Pasul 3 | Verificați adresa fizică site-urilor

Dacă site-ul îndeplinește primele două criterii, căutați adresă fizică a acestuia. Desigur, este posibil să nu aibă cont de Google My Business dacă afacerea deține un magazin eminamente online însă firma care deține magazinul online poate fi verificată cu ușurință. Dacă brand-ul produsului nu coincide cu numele firmei, așa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor, numele  firmei poate fi identificat cu ușurință în footer-ul site-ului.

Pasul 4  | Contactul direct

Căutați un număr de telefon sau o adresă de e-mail și contactați direct site-ul. Dacă apelul va fi preluat prompt iar răspunsul la mail va veni într-un interval de timp rezonabil, premisele sunt bune.

Pasul 5 | Aspecte tehnice relevante

Afacerile online legitime vor investi securitate site-urilor lor, de aceea cel mai probabil paginile vor fi securizate folosind protocolul HTTPS. „S”-ul de la final ne indică faptul că site-ul este sigur (Secure).  Acest lucru este indicat de browsere prin afișarea unui mic lacăt în bara de adrese. Evitați să vizitați orice pagină web care nu este securizată.

Pasul 6 | Termenii și condițiile & politica de retur

Citiți termenii și condițiile precum și politica de retur din site înainte de a vă angaja într-o relație comercială cu orice furnizor online. În principiu nu pot apărea surprize cu privire la acest aspect pentru că legea ne protejează destul de bine în calitate de consumatori însă acest pas vă ferește de bătăi de cap ulterioare. Este important ca termenii și condițiile și/sau politica de retur să fie explicite și relevante. Nu uitați, pentru orice produs sau serviciu achiziționat aveți dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 de zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.

Pasul 7 | Conținutul și pozele

Examinați site-ul pentru a identifica posibile aspecte care pun sub semnul întrebării veridicitatea afacerii online. Este conținutul original? Există erori gramaticale? Se folosesc imagini stock?

Marea majoritate a site-urilor consacrate vor publica doar conținut original despre afacerea lor (aici mă refer și la imagini). În principiu, plagiatul evident sare în ochi destul de ușor. Dacă găsiți o mulțime de greșeli gramaticale în conținutul de pe site, sfatul meu este să nu comandați de pe acel site.

Pasul 8 | Verificați link-urile spre site

Site-urile web cu vechime au adesea linkuri către alte site-uri de renume. Accesați orice motor de căutare și introduceți următoarea căutare:

link:https://[NUME SITE]

Spre exemplu, căutarea link:https://blogdigital.ro returnează următoarele rezultate:

Link Blog Digital

Veți putea vedea ce alte site-uri au link-uri către acest site și dacă acestea sunt credibile.

Pasul 9 | Metodele de plată din site

Ce opțiuni de plată există în site? Dacă furnizorul vă pune la dispoziție plata cu cardul prin intermediul unor platforme consacrate (EuPlatesc, Netopia, etc.) și suplimentar Stripe sau PayPal, nu ai de ce să îți faci griji. Procedura pe care trebuie să o parcurgi pentru ca acești operatori de plăți să îți activeze contul este una specifică și dacă îți acordă dreptul să folosești serviciul lor cel mai probabil lucrurile sunt în regulă.

Pasul 10 | Procesul post-vânzare

După plasarea unei comenzi online ar trebui să primiți un email de confirmare cu un sumar al comenzii. Acest email ar trebui să includă costurile comenzii, informațiile despre produs, adresa de livrare, etc. Ideal, la momentul în care comanda a plecat de la furnizor, ar trebuie să primiți un e-mail cu AWB-ul.

Pasul 11 | Prezența în alte platforme

O altă metodă prin care puteți valida credibilitatea unei afaceri online este prin intermediul unui terț (EMAG, Altex, Cel.ro, Evomag, etc). Dacă produsele sunt listate în oricare din platformele menționate mai devreme, cel mai probabil site-ul pe care le-ați identificat în primă instanță este de încredere.

Pasul 12 | Social media

Căutați pagina de Facebook sau contul de Instagram al afacerii pentru a vedea dacă există postări recente, care este numărul de urmăritori și așa mai departe. Afacerile serioase țin la prezența online așadar cel mai probabil o activitate susținută pe rețelele de socializare este un indicator de încredere.

Concluzii

Cum afli în 12 pași dacă un site este de încredere? Nimic mai simplu! Raportează-te la punctele de mai sus. Dacă doriți să mai adaug și alte puncte la această listă nu ezitați să îmi scrieți.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.