Actualizat la: aprilie 18, 2024

Care este impactul inteligenței artificiale în marketing?

Vă aduceți aminte de toată nebunia care a însoțit lansarea lui ChatGPT acum vreun an și ceva? Toate chestiile legate de cum o să dispărem toți ăștia care știm să legăm două cuvinte și putem construi un text cât de cât coerent? Și desigur, pe lângă noi și mare parte din industria asta de digital, pentru că cine ne-ar putea înlocui cel mai bine decât o entitate digitală neobosită?

Ei bine, fast forward până în aprilie 2024, când am dat de acest podcast care îmi confirmă ceea ce am suspectat de la bun început legat de toată nebunia cu AI-ul. Cam tot ceea ce rulam și eu în capul proprietate personală este confirmat și de distinsul domn invitat la podcast, Max Willens pe numele lui, care ne spune că:

  • inteligența artificială generativă nu a avut încă un impact profund asupra planurilor de media și fluxului de lucru în marketing | adică treaba asta cu AI, cel puțin în zona de marketing și creare de conținut a avut un impact aproape de zero comparativ cu hype-ul inițial;
  • promisiunea inteligenței artificiale generative este de a ajunge în cele din urmă la un vis digital în publicitate, unde mesajul potrivit ajunge la consumatorul potrivit pe platforma potrivită la momentul potrivit. Deocamdată însă, costurile asociate cu aceste capabilități tehnologice nu sunt justificate și nici nu s-a clarificat încă rentabilitatea investiției | pe scurt, suntem încă departe de tot și toate;
  • inteligența artificială generativă se confruntă cu o discrepanță între așteptări și realitate
    • în aprilie 2023, 59% dintre profesioniștii în marketing la nivel mondial credeau că cel mai mare potențial al inteligenței artificiale generative era în redactarea textelor;
    • în ianuarie 2024, după doar șapte luni, doar 26% dintre aceiași respondenți au raportat că folosesc efectiv inteligența artificială generativă pentru redactarea textelor (sursa aici Mediaocean) | dacă ar fi să pariez, procentul va scădea în continuare.

Grafic AI continut

De ce scade utilizarea inteligenței artificiale în crearea de conținut?

O să vă las mai multe gânduri legate de ultimul punct, cel legat de crearea de conținut. Problemele pe care le-am identificat atât eu cât și majoritatea celor pe care îi urmăresc fie pe anumite bloguri fie pe YouTube sunt:

  • limitări tehnologice și de înțelegere;
  • tendința de a ‘halucina’;
  • răspunsuri generice și ticuri verbale care se repetă obsesiv în marea majoritate a textelor generate;

În mod cert și voi ați încercat să generați conținut cu ChatGPT și știți despre ce vorbesc. Mai mult, a trecut deja suficient de mult timp ca să putem identifică instantaneu terminologia care a consacrat textele produse de ChatGPT. Vă sună cunoscute expresii de genul digital landscape, realm of paid media și așa mai departe…

text realizat cu GPT

Este atât de mult conținut irelevant produs în ultimul an încât mă mir că Google nu a scos mai repede de martie 2024 un update de core care să contracareze conținutul spam.

Alte observații legate de utilizarea inteligenței artificiale în crearea de conținut

Revenind la podcast și omul nostru…acesta ne mai spune că:

  • utilizarea inteligenței artificiale generative pentru crearea de conținut nu este încă la nivelul așteptat | no shit?
  • este dificil de spus câți marketeri folosesc rezultatele inteligenței artificiale generative ca activ creativ final | din ce în ce mai puțini cred eu;
  • brandurile mari au mai multe reguli, ghiduri de brand și mai multe agenții creative, așadar este mult mai puțin probabil să implementeze conținutul generat de inteligența artificială generativă așa cum este | bineînțeles…ar fi culmea să publice conținut așa cum îl generează platformele de AI.

Ce mai merită menționat este că generarea de imagini a avut aproximativ aceeași discrepanță ca redactarea textelor (o diferență de 23 de puncte procentuale) între utilizarea planificată a inteligenței artificiale generative și utilizarea efectivă. Nici acest rezultat nu mă miră – am făcut câteva zeci de teste, cu prompturi adaptate până la cel mai mic detaliu, însă ceea ce a reușit să genereze AI-ul nu avea legătură  decât foarte vagă cu ceea ce aveam eu în minte.

Concluzii

Don’t get me wrong – înțeleg exact ce înseamnă să explodeze o tehnologie, pentru că am fost martor la nașterea internetului (de la dial-up începând). Direcția va fi aceasta, cu siguranță. Însă, până când nu se face pasul de la regurgitare la creație propriu zisă, nu cred că trebuie să ne facem griji. Da, sunt conștient că asta se poate suprapune cu momentul în care ne vom lovi de singularitatea lui Kurzweil, însă nu cred că mi-ar displăcea să asist și la asta.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.