Actualizat la: martie 29, 2024
Care sunt costurile unei afaceri online?
Probabil foarte mulți dintre noi ne-am pus aceasta întrebare la momentul în care am fost tentați să ne încercăm șansele în domeniul antreprenorialului. Am încercat, din experiența cumulată pe parcursul unui deceniu, să răspund cât mai aplicat la această întrebare. Pe scurt, costurile unei afaceri online sunt:
- Hosting
- Logo
- Poze produse
- Conținut
- Dezvoltare Website
- Mentenanță Website
- SEO On-site
- Bugetul de promovare
Ai nevoie de ajutor cu strategia online? Click aici!
Așa cum indicam într-un alt articol, este imperios să ai o analiză de costuri, înainte de a investi într-o afacere on-line. Fiecare domeniu vine cu specificități diferite, așadar este important să studiezi cu atenție piața înainte de a porni la drum. Chiar dacă fiecare industrie are propria dinamică, unele costuri pot fi estimate destul de precis. Din această categorie fac parte și costurile inițiale legate de cumpărarea domeniului, partea de hosting, construcția site-ului web și așa mai departe.
Haideți să le luăm pe rând pentru a vedea ce presupune fiecare cost.
Cumpărarea domeniului
Primul pas spre mediul online este achiziția numelui de domeniu. Această combinație între nume și extensie trebuie să exprime cât mai bine identitatea afacerii tale. Voi oferi mai multe despre cum alegem numele de domeniu corect, într-un alt articol.
Să presupunem că ai deja numele și acum dorești să îl cumperi.
Primul pas este să verifici disponibilitatea lui. Acest lucru îl poți face direct din platforma de unde îl vei achiziționa – RoTLD, Romarg, etc.
Achiziția o poți face pe o perioadă de la unu până la 10 ani. Costul pentru un domeniu cu extensia .ro începe de la 45 RON și poate este în jur de 69 RON pentru un an, cu tot cu TVA. Nu uita, domeniile .ro se supun unei taxe de reînnoire anuală, pe care am cuprins-o în bugetul pe cinci ani din tabelul de costuri.
Update 2022 – cele mai ieftine domenii se pot achiziționa în acest moment de la thc.ro.
Așadar, primul reper în costul legat de partea de afacere on-line este domeniul.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Serviciu de hosting
După ce ai plătit numele de domeniu este necesar sa alegi un serviciu hosting.
Multe persoane m-au întrebat, de-a lungul timpului, de ce trebuie să plătească serviciu de hosting din moment ce au deja domeniul. Nu înțelegeau la ce îi ajută.
Pe scurt, ceea ce îți pune la dispoziție acest serviciu este spațiu pe un server dedicat, fără care nu poți:
- să construiești un website pentru numele de domeniu pe care tocmai l-ai cumpărat;
- să configurezi adrese de mail (îți sugerez să ai adrese oficiale, de tipul contact@numedomeniu.ro, office@numedomeniu.ro, etc).;
Toate astea le realizezi din interfața de CPanel (serviciul de hosting îți va oferi datele de acces). Însă, dacă nu te descurci, este indicat să apelezi la un specialist.
La nivel de detaliu, lucrurile sunt mult mai complicate, deoarece poți opta pentru servere virtuale private (VPS), servere dedicate și așa mai departe. Pentru o afacere la început de drum, care ar trebuie să fie atentă la orice cost, versiunea de hosting cea mai simplă (shared hosting) ar trebui să fie suficientă.
Recomandări relevante
Dacă intenționezi să îți construiești un magazin virtual în WordPress, neapărat să alegi un hosting care oferă serviciul de LiteSpeed și certificat SSL – un certificat care criptează informațiile și dă credibilitate site-ului. Este o opțiune pe care eu o recomand tuturor celor care își construiesc pentru prima dată un site.
Vrei un magazi online? Click aici!
Acestea fiind spuse, să revenim la costuri. Pentru un host cu capabilități decente (până la 5 GB spațiu, fără limită de trafic și neapărat cu certificat SSL) vei plăti în jur de 40-60 RON/lună, așadar, aproximativ 500 RON/an.
Nu uita ca după achiziție să modifici numele „name serverelor” cu cele ale companiei cu care aveți contractul de hosting.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo
Înainte de a trece la construcția site-ului trebuie să vă asigurați că aveți disponibil un logo, de preferat însoțit de favicons. Favicon-ul este icoana care apare în tab-ul browser-ului în momentul în care un vizitator ajunge pe site-ul vostru.
În funcție de pretențiile pe care le aveți, un logo poate să coste de la 100 EUR până la 200 de EUR. Nu uitați să solicitați designerului să vă ofere și fișierele sursă, în format vectorial (SVG). Acest tip de fișier se bucura de calitatea de a putea fi utilizat la orice dimensiune, fără a pierde din calitate.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Poze produse
Pozele sunt extrem de importante deoarece ele oferă credibilitate produselor pe care le veți vinde. Distribuitorii ar trebui să vă pună la dispoziție pozele necesare, din diverse unghiuri. Dacă nu puteți să obțineți aceste poze cel mai bine ar fi să apelați la un specialist care are experiență în pozele de produs.
Așadar, costul poate să varieze în acest caz de la zero la câteva sute de euro pentru etapa de început. Însă, pe măsură ce afacerea va creste și veți suplimenta stocurile, veți mai avea nevoie de acest tip de serviciu. Tocmai de aceea am introdus în tabel un cost inițial de 1500 RON pentru primul an și un cost recurent de 1000 RON pe an, pentru produsele nou introduse.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Conținut
Când vorbim de conținut trebuie să avem în vedere faptul că un dezvoltator bun va structura corect un site chiar dacă nu are atât de multe informații tehnice de la viitorul beneficiar. Însă, la nivel de conținut, lucrurile nu mai sunt sub controlul lui. Acele texte trebuie create de cineva cu experiență, care știe cum să vă poziționeze produsele sau serviciile într-un mod avantajos, SEO friendly.
Costul poate varia, în funcție de specificitatea textelor, de la 50 la 80 EUR pentru 500 de cuvinte. Pentru un site e-commerce cu până la 20-30 de produse, nu veți avea nevoie de mai mult de 2000 de cuvinte. Însă, dacă vorbim de sute de produse, prețul poate crește semnificativ. Vă recomand să aveți textele pregătite înainte de a începe dezvoltarea site-ului. În acest fel nu veți întâmpina întârzieri în partea de dezvoltare.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Continut | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dezvoltare Website
În funcție de modelul de afacere, poți avea nevoie de un site de prezentare sau de un shop on-line.
Pentru prima variantă, costul estimativ poate să varieze între 800 și 1200 EUR, în schimb ce pentru a doua variantă te poți aștepta la valori între 1200 și 3000 EUR în funcție de complexitatea site-ului, numărul de produse, elemente și module custom, etc. O să discut într-un alt articol ceea ce ar trebui să vă ofere un website la cheie, pentru sumele descrise mai sus.
La nivel de platforme de dezvoltare, un site de prezentare sau blog de poate dezvolta în:
- WordPress
- Joomla
Pentru magazine on-line, opțiunile clasice sunt:
- WordPress & WooCommerce
- Shopify
- Magento
Plata on-line
În contextul actual, plățile on-line au cunoscut o creștere masivă în utilizare. De aceea, îți recomand ca pe lângă metoda clasică de ramburs să îți implementezi neapărat și modulul de plăți on-line. Costurile pe care trebuie să le consideri în acest caz se situează în jurul următoarelor valori:
- Comision de 1.20% din valoarea tranzacției
- Comision 1.00% din valoarea tranzacției, la care se adaugă o taxă fixă tranzacție de 0.25 RON
Nici unul din aceste costuri nu conține TVA.
Integrare API curier
Pentru a-ți fi mai ușor să gestionezi comenzile din site îți recomand să instalezi un plug-in de gestionare AWB pe care majoritatea companiilor de curierat îl pun la dispoziția dezvoltatorilor. În acest fel, generarea unui AWB devine un proces aproape integral automatizat – se apasă butonul generează AWW după care se poate tipări documentul.
Facturare on-line
Fiind la început de drum, orice cost contează. De aceea, vă recomand să încercați soluția de facturare a celor de la FGO, care vă permite să emiteți un număr nelimitat de facturi lunar. În cazul în care veți avea nevoie ulterior de alte facilități (integrare SAGA, etc) puteți opta, contra cost, pentru celelalte pachete. Nu știu dacă și SmartBill are această opțiune de facturare nelimitată gratuită însă stă foarte bine la toate capitolele. Eu folosesc produsele ambelor companii și nu am nimic de reproșat nici uneia.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Continut | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dezvoltare website | 7000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mentenanță Website
Un proiect de web design nu se încheie odată cu lansarea live. Site-urile web sunt entități dinamice care necesita monitorizare continuă pentru a asigura performanțe optime. Nu uita că vei avea nevoi în mod constant de:
- Backup site;
- Verificarea continuă a funcționalității;
- Actualizarea componentelor si a CMS-ului la ultimele versiuni disponibile;
- Adăugare / modificare / eliminare pagini web și/sau produse;
- Monitorizare site-ului din punct de vedere al resurselor consumate si a traficului utilizatorilor;
Dacă nu ai experiență în zona aceasta, ca să poți singur să faci aceste modificări și update-uri, sugestia mea este să apelezi la un specialist.
În cazul în care estimezi că numărul de modificări lunare este unul consistent, cel mai rentabil ar fi să optezi pentru un pachet lunar. Dacă modificările sunt sporadice, poți să îi propui dezvoltatorului să te factureze doar pentru numărul de ore lucrat.
În tabelul de costuri am considerat partea de mentenanță la un cost mediu de 200 RON lunar.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Continut | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dezvoltare website | 7000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mentenanta | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
SEO On-site
În principiu, dacă site-ul este construit în WordPress cel mai indicat ar fi să folosești RankMath pentru a-ti configura partea de SEO pentru produse și/sau articole.
Lucrurile sunt relativ simple dacă știi să urmărești indicațiile tip semafor oferite de acest modul.
Costurile pentru partea de SEO on-site (tehnic) pot ajunge 1500 RON iar pentru la generarea de conținut pentru produse și categorii vă puteți aștepta la 10 EUR per produs.
Dacă nu te descurci prea bine la texte, cred că cel mai bine ar fi să apelezi la un specialist în acest domeniu.
Tabelul reflectă un cost de 5000 RON pentru faza de start-up și de 1000 RON pe an ulterior. Desigur, acest lucru depinde de câte produse noi veți adaugă și cadența cu care faceți acest lucru.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Continut | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dezvoltare website | 7000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mentenanta | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
SEO | 5000 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Bugetul de marketing al unei afaceri on-line
Presupunând că ați ajuns la faza în care toate aspectele tehnice sunt clare și site-ul funcționează perfect, atunci acesta este momentul în care trebuie să vă preocupați de partea de promovare on-line.
Din experiența mea destul de vastă cu afaceri la început de drum, trebuie să ai disponibil un buget de minim 80-100 RON pe zi, în funcție de nișa în care activezi.
Atenție
Acest buget este necesar pentru un singur canal de promovare, fie el Google sau Facebook.
În cazul în care decideți să vă configurați singuri campaniile, nu va trebui să achitați și taxa de set-up și administrare a campaniilor spre o agenție de marketing on-line.
Dacă vă îndreptați spre o agenție de marketing online pentru a vă administra campaniile, veți avea, în mare următoarele costuri (presupunem că aveți un magazin on-line):
- Taxa de set-up campanii – în jur de 1500 RON
- Taxa lunară de administrare a campaniilor – de la 1500 RON minim sau 10% procent din bugetul administrat, atunci când se depășește un plafon de 2000 EUR buget.
Pentru că foarte multe persoane nu știu ce presupune acest proces de set-up, am scris in detaliu un articol despre cum calculez bugetul de marketing online.
Revenind la costurile de început ale unei afaceri on-line, vă puteți aștepta ca pentru primul an efortul financiar să fie unul considerabil pe partea de marketing online, chiar dacă mergeți la plafonul de jos în ceea ce privește bugetul.
Concluzii – costurile unei afaceri online
Tabelul de mai jos, care acum este complet, cuprinde o estimare pentru costurile de început ale unei afaceri on-line. Efortul este mult mai pronunțat în primul an, depășind 10.000 de RON, urmând să se normalizeze la o valoare de 3000 de RON pentru următorii ani.
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Domeniu .ro | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Hosting | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Logo | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foto produse | 1500 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Continut | 1000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dezvoltare website | 7000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mentenanta | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
SEO | 5000 | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
Total (RON) | 15969 | 4969 | 4969 | 4969 | 4969 |
În această sumă nu este inclusă partea de promovare, pe care am detaliat-o puțin mai sus.
Observație importantă – nu am inclus în calculație costurile de achiziție a produselor pe care le vinzi, partea operațională sau costurile fixe. Aceste detalii sunt specifice fiecărei afaceri on-line și ele trebuie analizate în mare detaliu. Am oferit mai multe informații în articolul care detaliază ce este ROAS-ul și cum se calculează.
Sper ca acest mic îndrumar despre cum se calculează costurile unei afaceri on-line să vă fie de folos. Dacă am omis vreun cost inițial relevant pentru această etapă vă rog să îmi scrieți în comentarii. Nu uitați, costurile de promovare le-am tratat separat, ca să nu încarc cu prea multe cifre acest articol.
Dacă voi considerați că unele cifre pot fi ajustate sau există soluții mai convenabile la dispoziție, nu ezitați să mă informați.
Ovidiu Selejan
Postări similare
23 Comments
Lasă un răspuns Anulează răspunsul
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Caută
Ultimele postări
Categorii
- Automation (7)
- E-commerce (28)
- Facebook Ads (44)
- Google Ads (51)
- Instagram (7)
- Recenzii cărţi (4)
- SEO (58)
- Strategie On-line (153)
- Tools (1)
- Website (12)
[…] uitați să vă bugetați de la început acest efort, după pașii pe care i-am arătat aici. De asemenea, dacă intenționați să vă promovați afacerea în mediul on-line, aveți în […]
[…] Și, nu uitați – pentru ca Pixelul să se optimizeze este nevoie de aproximativ 100-150 de conversii. Așadar, totul cere timp și buget. Observați după primele zile care este costul mediu al unei comenzi și extrapolați pentru a afla care este bugetul de început. […]
[…] Acest lucru este valabil în special pentru startup-uri, care se bazează în special pe factorul inovator pentru a-și vinde serviciile sau produsele. Aceste companii sunt cele care nu își pot permite să comită erori în fluxul de vânzare ale produsului/serviciului, tocmai din cauza costurilor semnificative pe care le implică lansarea pe piață. În acest articol am arătat în detaliu care sunt costurile de început ale unei afaceri online. […]
[…] Tocmai de aceea, este vital să știi care sunt care sunt costurile de început ale unei afaceri on-line. […]
[…] care ar reduce șansele de succes ale unei afaceri nou lansate. Răspunsul variază în funcție de modelul de business, bugetele alocate pentru promovare și strategia pe termen mediu și lung. Am tratat pe larg aceste […]
[…] sunteți o afacere la început de drum, nu uitați să vă calibrați corect costurile. De asemenea, urmărirea rezultatelor este esențială. Tocmai de aceea, este important să știți […]
[…] dar mai presus de atât, umple un gol pe o nișă care va fi din ce în ce mai populată, cea a afacerilor digitale. Posibil să fie nevoie de un interval de timp pentru ca cei interesați de vânzarea sau […]
[…] unu: trebuie sa-ti vinzi mostenirile si sa-ti ipoteci din nou casa doar pentru a acoperi costurile de […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri on-line?Optimizare SEO 2022 – ghid de bune practiciCare sunt costurile unei afaceri on-line? […]
[…] Desigur, este în sarcina voastră să o analizați și ajustați conform cu cheltuielile reale ale afacerii online. […]
[…] Cum calculez bugetul de marketing online? Care este bugetul de promovare online ideal? Primesc aceaste întrebări de la fiecare nou colaborator, fără excepție. Este un subiect care de multe ori provoacă anxietate, și pe bună dreptate. Până la urmă, fiecare persoană responsabilă știe că în momentul în care începe o afacere on-line își asumă un risc. Senzația aceasta este amplificată în special atunci când nu a mai existat interacțiune cu zona de promovare on-line. Până să ajungeți la bugetul de promovare trebuie să aveți în vedere care sunt costurile de început ale unei afaceri online. […]
[…] a avea o viziune clară asupra tuturor costurilor unei afaceri online vă invit să parcurgeți articolul pe care l-am scris pe această […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? […]
[…] uita să îți faci foarte bine calculele pentru tot ce înseamnă începutul de drum. Sunt multe costuri ale unei afaceri online pe care e posibil să le omiți. Îți las mai jos principalele categorii și te invit să citești […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? […]
[…] Aflați în detaliu care sunt costurile unei afaceri online. […]
[…] Campaniile de email marketing au un cost insignifiant în comparație cu alte metode de marketing. Puteți ajunge la un număr mare de potențiali clienți cu costuri atât de mici încât nici nu merita menționate (text și banner). Mai mult, dacă aveți până în 500 de contacte în lista de mailuri, majoritatea furnizorilor de email marketing (Mailchimp, SendInBlue etc) vă oferă acest serviciu gratuit. Aflați care sunt costurile unei afaceri online. […]
[…] Lupta prețurilor – cu atât de mulți concurenți în piață, presiunea prețului poate fi mare. Acest lucru te va obliga să îți reduci marjele de profit. De aceea, trebuie să iei în calcul chiar de la început costurile unei afaceri online. […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? SEO fără costuri – este posibil? 10 motive pentru care campaniile Google Ads nu aduc vânzări […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? […]
[…] 🔗 Articol relevant: Care sunt costurile unei afaceri online? […]
[…] Care sunt costurile unei afaceri online? […]