Actualizat la: martie 16, 2024

Care sunt cele patru provocări ale strategiei digitale în 2023? Pentru ca un antreprenor să reușească stabilizarea unui profit pentru afacerea pe care o conduce are nevoie de o strategie de marketing digital foarte bine pusă la punct. De obicei, bugetele nu sunt atât de generoase pe cât ne-ar plăcea iar strategia digitală necesită inovație aproape în fiecare etapă.

Ai nevoie de o strategie digitală? Click aici!

Discuțiile mele din ultimii ani cu diverși antreprenori au evidențiat, în linii mari, un set de probleme relativ similar, cu care ne confruntăm fiecare dintre noi, însă una dintre comparații mi-a atras atenția în mod special: marketingul digital se poate dovedi la fel de dificil, dacă nu chiar mai dificil ca și crearea produsului sau serviciului în sine.

Sintetizând, principale provocări ale strategiei digitale sunt:

  • multitudinea platformelor de marketing digital
  • crearea conținutului relevant
  • constrângerile de timp și buget
  • resursele limitate

Toate aceste metrice sunt în continuă schimbare. Tocmai de aceea, expunerea în fața publicului relevant, la momentul oportun, poate să fie un deziderat greu de atins.

Care sunt principale provocări ale strategiei digitale de marketing?

Întrebările de care sunt sigur că v-ați lovit puși în fata deciziei de a implementa o nouă strategie de marketing digital sunt în principal următoarele:

  • când să lansezi (exact) campaniile de marketing?
  • spre ce platformă să direcționezi bugetul de marketing?
  • cum ajungi la publicul țintă?
  • care este planul editorial (ce și unde postezi)?

O strategie online bine închegată este cheia pentru creșterea notorietății brandului (brand awarness) însă de multe ori nu este clar care este punctul de start, din cauza schimbărilor rapide din această industrie.

De ce este strategia digitală complicată?

Spațiul digital se simte deja copleșitor, din cauza multitudinii de informații, schimbări și  tendințe care se suprapun. Ca să nu rămân doar în partea teoretică, vă dau câteva exemple:

  • SEO pentru TikTok este deja un lucru care începe să prindă contur;
  • GA4 va deveni obligatoriu de la anul (2023 iulie);
  • Cookie-urile o să dispară;
  • Audiențele Facebook se schimbă în mod constant (se retrag constant interese și audiente) ceea ce ne duce tot mai mult spre zona de „broad”;
  • Rezultatele pe care le aduce Facebook, după modificările aduse de iOS 14, sunt cel mult medii. Să fie o corelație cu punctul de mai sus?
  • Conținutul trebuie să fie cât mai relevant, non AI, altfel riști penalizări;
  • Poziționările organice ridicate nu vor mai avea același impact datorită modului de afișare în rezultatele căutărilor, care pune accent pe Shopping, profile GMB și evident, Google Ads
  • Campaniile Performance Max nu oferă momentan multe informații în legătură cu ce funcționează cel mai bine (search, display, shopping)

După cum v-ați dat seama, schimbarea este norma. Campaniile trebuie modificate, saltul între platforme e la ordinea zilei, conținutul trebuie actualizat constat, partea de design grafic adusă la zi și a așa mai departe.

Care sunt cele patru provocări ale strategiei digitale în 2023?

În mod clar, fiecare antreprenor va experimenta provocări unice în domeniul său de activitate.

Unii găsesc dificil să țină pasul cu peisajul digital în continuă schimbare, în timp ce alții apreciază flexibilitatea și opțiunile diverse și sunt dornici să exploreze noi modalități de a deveni și de a rămâne relevanți pe platformele sociale emergente, cum ar fi TikTok.

La nivel de concept, am identificat patru provocări clare pentru majoritatea persoanelor cu care am discutat:

  • crearea de conținut
  • fragmentarea platformelor
  • evaluarea rezultatelor ROI/ROAS
  • constrângerile legate de timp și resurse

Să le abordam pe rând.

Crearea de conținut

O frustrare comună este legată de volumul și tipul de livrabile de conținut necesare pentru fiecare braț al strategiei digitale, fie că vorbim de campanii, plan editorial și așa mai departe. Realitatea este că generarea de conținut necesită timp și efort (vă pot confirma acest lucru la prima mână). Este necesară o dedicare continuă pentru a imagina, dezvolta, scrie, proiecta, actualiza și optimiza conținutul. Mai mult, pentru a rămâne relevant trebuie să vii în întâmpinarea cererii constante de conținut.

În linii largi, problemele sunt:

  • identificarea tipului de conținut potrivit
  • corectitudinea și actualitatea conținutului
  • asamblarea acelui conținut într-o formă digerabilă
  • editarea conținutului

După cum vedeți, procesul de a genera conținut la timp implică destul de mult know-how și resurse.

Fragmentarea platformelor de marketing digital

Stresul acestei fragmentări a platformelor de marketing digital este obstacol comun care trebuie combătut. Pe scurt, fiecare platformă generează cantități foarte mari de date care trebuie gestionate, analizate și raportate.

Mai mult, aceste platforme și instrumente evoluează continuu. Algoritmii se schimbă tot timpul iar modificările se petrec, în unele cazuri, peste noapte. Trebuie să fii specializat în marketing digital pentru a înțelege mai în detaliu cum funcționează acest ecosistem.

Așadar, a urmări longitudinal toate datele din aceste platforme și a lua decizii în cunoștință de cauză și în timp real, se poate dovedi o nucă greu de spart pentru majoritatea antreprenorilor.

Evaluarea rezultatelor ROI/ROAS

Evaluarea rentabilității investiției (ROI) și a rentabilității cheltuielilor publicitare (ROAS) a unei campanii a fost întotdeauna o provocare. Odată cu modificările recente de confidențialitate sigur ați observat că este și mai greu să urmăriți conversiile și să măsurați adevărata rentabilitate a investiției/ROAS-ul campaniilor de marketing digital. După cum am spus și mai sus, odată cu actualizările iOS 14 raportarea conversiilor din Facebook este departe de a fi exactă.

O altă provocare comună este lipsa percepută de consistență sau transparență a metricelor standardizate între platforme. Atunci când doriți să aveți o viziune de ansamblu, ar trebui elaborate rapoarte cu date de pe diferite platforme pentru a prezenta o imagine clară a randamentului tangibil al investiției în campaniile de marketing digital.

Am scris în detaliu despre ce este ROAS-ul și cum se calculează.

Constrângerile de timp și resurse

Ce ar trebui să luați în calcul pentru strategia digitală:

Cu toate că cel mai mult timp se petrece generarea și verificarea conținutului, managementul campaniilor este o zonă care necesită o atenție sporită. În mod cert, nu există suficiente resurse (timp, bani, know-how) pentru a face toată această muncă. Așadar, rămâne la latitudinea fiecăruia să decidă care este costul de oportunitate.

Concluzii

Așadar, cred că fiecare ar trebui să decidă dacă externalizează sau nu aceste servicii, renunță la un anumit canal de promovare sau încearcă să țină totul pe linia de plutire. Din păcate, nu există o rețetă universal valabilă.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.