Actualizat la: februarie 23, 2024

Să aleg Google Ads sau Facebook Ads pentru afacerea mea?

Din păcate mi-a luat destul de mult timp să scriu acest articol, cu toate că primesc această întrebare de cel puțin două ori pe săptămâna. Deja am un reflex condiționat, prin exemplele pe care le dau, atunci când răspund la aceasta întrebare. Exemplele sunt foarte simple, pentru ca interlocutorul să își poată face rapid o idee.

Așadar, ai o afacere și vrei să o promovezi. Ce alegi pentru afacerea ta? Google Ads sau Facebook Ads? Răspunsul care se aplică în peste 80% din cazuri este următorul:

  • Dacă vinzi produse sau servicii care sunt deja cunoscute de public, pentru care există deja cerere, recomandarea este Google Ads.
  • Dacă produsul sau serviciu tău este total necunoscut publicului și trebuie ca acesta să fie educat în această privință, atunci recomandarea este Facebook Ads, deoarece nevoia trebuie creată.

Când este recomandat să alegi Google Ads pentru afacerea ta?

Așadar, ai nevoie de Google Ads, când lumea știe cine ești și te caută activ pentru a le satisface o nevoie. În termeni elevați, acest tip de abordare se numește „demand fulfillment” sau satisfacerea cererii, deoarece se concentrează pe satisfacerea nevoii existente pentru produse sau servicii cunoscute de publicul larg.

Vrei un audit gratuit al campaniilor de promovare? Click aici!

Mai simplu, în cazul produselor de larg consum precum cauciucuri sau televizoare, oamenii sunt extrem de familiarizați cu aceste produse și știu când și de ce au nevoie de ele. Ar fi culmea să faci awareness pentru frigidere… Dacă clienții caută un produs specific, iar tu le oferi exact ce doresc, canalul de promovare pe care trebuie să te concentrezi este Google.

Câteva categorii de produse și servicii pentru care Google Ads este cel mai potrivit canal

Produse

  • Electrocasnice (frigidere, cuptoare cu microunde, aspiratoare, mașini de spălat, mixere);
  • Tehnologie (smartphone-uri, laptopuri, tablete, smartwatch-uri, camere foto);
  • Produse de îngrijire personală (unghiere, săpunuri, creme, deodorante, pastă de dinți);
  • Îmbrăcăminte și încălțăminte (tricouri, pantaloni, adidași, geci, rochii);
  • Produse alimentare (pâine, lapte, cereale, fructe, legume);

Servicii

  • Reparații auto (schimb de ulei, înlocuire anvelope, revizii, tinichigerie, diagnoză);
  • Curățenie profesională (curățenie locuințe, birouri, spălare geamuri, curățenie după constructor, curățenie de întreținere);
  • Servicii de contabilitate (bilanțuri contabile, audit financiar, consultanță fiscală, contabilitate de gestiune);
  • Servicii de beauty (tuns, vopsit, epilat);
  • Servicii de curierat;

Când este recomandat să alegi Facebook Ads pentru afacerea ta?

În mod primordial folosești Facebook Ads atunci când oamenii nu au auzit de produsul sau serviciu pe care vrei să îl vinzi. La nivel conceptual, generarea cererii se situează la polul opus cu satisfacerea cererii, deoarece implică crearea sau stimularea interesului pentru un produs sau serviciu nou, unde publicul trebuie educat și atras. Acesta este un proces mai complex și necesită strategii de marketing diferite.

În mod logic, satisfacerea cererii (demand fulfilment) nu poate preceda generarea cererii (demand generation), deoarece oamenii nu ar ști ce produs să caute sau ce termeni de căutare să folosească. Cum ați putea ști detalii despre un produs dacă nici măcar nu ați auzit de el? Practic nu ști termenul pe care să îl introduceți în Google pentru a căuta acel produs.

Generarea acelei nevoie se face prin awareness – oamenii trebuie să descopere cine sunteți, la mai multe niveluri:

  • produs;
  • idee;
  • tendință;
  • companie/organizație și așa mai de departe;

Câteva categorii de produse și servicii pentru care Facebook Ads este cel mai potrivit canal

Produse

  • Suplimente alimentare și băuturi inovative (vitamine inovative, băuturi energizante naturale, înlocuitori de cafea);
  • Tehnologii inovative (orice SaaS-uri bazate pe AI, imprimante 3D, produse care folosesc realitate augmentată);
  • Prevenție și monitorizare în domeniul sănătății (dispozitive inovative de monitorizare a glicemiei, paturi inteligente pentru monitorizarea somnului, aplicații de gestionare a stresului);

Servicii

  • Servicii personalizate de îngrijire a sănătății (planuri de nutriție personalizate, coaching pentru sănătate mintală, programe de fitness personalizate);
  • Servicii de coaching și dezvoltare personală (coaching de carieră, pentru sănătate, financiar, de viață, pentru dezvoltare personală);
  • Turism exotic și aventură (croaziere tematice, safari-uri personalizate);

Partea de creare a nevoii implică educarea și atragerea consumatorilor către produse și servicii noi sau mai puțin cunoscute, adesea necesitând o abordare de marketing mai creativă și strategică.

Studii de caz pentru ambele tipuri de promovare online

Ca de obicei, haideți să luăm două exemple specifice pentru fiecare din aceste categorii.

Studiu de caz – produse care se pretează la promovare prin Google Ads

Începem cu magazinul meu de instrumente de profesionale ale unghiilor (unghiere, forfecuțe, clești de unghii, etc).

Strategia pe care am aplicat-o a fost următoarea: fiind produs de larg consum, am optat în mod natural pentru promovare Google. Însă, în paralel, pentru primii doi sau trei ani, nu mai țin minte exact, am folosit și Facebook pentru a crește notorietatea brandului – pe scurt, am dorit să educ și piața.

Producătorul nu era cunoscut pe piața din România la acel moment și era nevoie de awarness pentru ca publicul să înțeleagă de ce o unghieră costa 100 de RON, când există variante și de 10 ori mai ieftine. Iar aceste informații nu pot fi oferite în cadrul campaniilor Google, unde singurul lucru pe care îl poți menționa este ca sunt produse premium. Așadar, singura platforma pe care puteam face acest lucru era Facebook.

Google Ads Seki

Șapte ani mai târziu, singurul canal de promovare pe care îl folosesc este Google, deoarece, până la urmă, vorbim de unghiere și forfecuțe iar utilizatorii au înțeles că este vorba de un  produs premium, care se diferențiază clar de competiție prin niște caracteristici unice.

Studiu de caz – produse care se pretează la promovare prin Facebook Ads

Vă dau tot un exemplu personal. La momentul în care am lansat pe piața din România un supliment alimentar inovativ – o formă biologică a hidrogenului, ce produce energie la nivel celular – acesta era total necunoscut. Așadar, am început cu Facebook Ads, pentru a sensibiliza și educa publicul la acest tip de produs. S-au scris zeci de articole de blog pentru a explica efectele inovatoarea și mai ales pentru a oferi publicului informațiile de care aveau nevoie pentru a lua o decizie asumată de cumpărare.

Ad Facebook Single Image Așa cum am spus mai sus, era necesar ca aceștia să se familiarizeze cu brandul, să înțeleagă produsul și doar ulterior să îl încerce. Așadar, trebuia creată nevoia, lucru care nu se poate realiza decât prin răbdare și multă informație.

De ce nu am folosit și Google? Pentru ca volumul căutărilor pentru aceste produse era zero la momentul inițial! Nu poți să aduci vânzări deoarece publicul nu știe că acel produs există, ca ulterior să îl caute pe Google.

Dacă și după aceste informații sunteți tot în dubiu, vă puteți ajuta de keyword planner. În acest fel vă puteți da seama foarte rapid, după volumele de căutare, înspre ce canal de promovare inclină balanță. Mai mult, veți afla și date legate de costul per click și așa mai departe.

Haideți să luam câteva exemple diametral opuse:

  • televizor;
  • cauciucuri iarnă;
  • croaziere tematice;
  • planuri de nutriție personalizate;

kewyord planner volume

Se vede foarte clar că ultimele două cuvinte cheie nu au nici un volum de căutare. Așadar, nevoia nu există.

Concluzii

Pentru a fi extrem de clar, acest articol se referă la afacerile la început de drum, al căror buget nu este atât de generos ca și al celor cu istoric, așadar sunt pune în fața unor alegeri dificile, care pot să le propulseze sau să le ducă spre faliment. În tot acest creuzet decizional, alegerea canalului de promovare potrivit este una care poate cântări mult.

Așa cum am menționat și în introducere, cele mai importante aspecte de reținut sunt următoarele: dacă vinzi produse sau servicii care sunt deja cunoscute de public recomandarea de promovare este Google Ads iar dacă produsul sau serviciu tău este total necunoscut publicului recomandarea de promovare este Facebook Ads, deoarece nevoia trebuie creată.

Dacă aveți bugete semnificative la dispoziție, în mod clar recomandarea este o strategie omnichannel (Google, Facebook și TikTok, dacă se pretează). Însă, alocați bugetele procentual în funcție de rezultate, după ce faceți analize detaliate ale rezultatelor. Analizați costurile de achiziție, ROAS-ul și așa mai departe.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.