Actualizat la: februarie 26, 2024

Cum măsurăm succesul unei afaceri online?

Succesul nu poate fi definit fără un mod concret de a-l măsura. De aceea, studierea unor parametri importanți, cum ar fi rata de conversie, CTR, timpul mediu petrecut pe site, numărul de vizite, numărul de pagini vizitate etc. poate oferi oricărei afaceri informații relevante despre comportamentul clienților și strategiile care funcționează (sau nu).

Fiecare afacere este unică, așadar și parametrii pe care îi urmăriți vor fi diferiți. În paragrafele de mai jos voi încerca să aduc în prim plan principalii indicatori cheie de performanță care pot fi relevanți pentru afacerile voastre și, mai ales, cum să interpretați valorile acestor indicatori. Am discutat pe larg, foarte recent, de ce este importantă analiza datelor în strategia de marketing digital și cum datele vă pot oferi informații relevante atât despre campaniile PPC cât și despre performanța strategiei SEO. Așadar, cunoscând acești parametri veți puteți ajusta strategiile în direcția corectă, pentru a putea atinge obiectivele pe care vi le-ați propus.

Acest articol completează seria de articole dedicate analizei afacerilor online pe care le-am scris de-a lungul timpului și din care amintesc doar câteva:

De ce ar trebui să măsurați succesul afacerii online?

Pe scurt, așa cum am menționat și în primul paragraf, succesul nu poate fi definit fără niște cifre care să susțină această stare de fapt. Metricele pe care le analizați vă pot indica foarte multe despre modul în care puteți să vă ajustați strategia de marketing digital.

Ai nevoie de ajutor cu strategia online? Click aici!

Care sunt principalii indicatori de performanță ai unei afaceri online?

Datele ne pot oferi o mulțime de informații…uneori prea multe pentru a fi analizate cu ușurință.

Cei mai importanți indicatori de performanță ai unei afaceri online sunt:

  • Traficul în site (vizitatori noi și vizitatori care revin)
  • Sursa traficului (organică, directă, din rețele sociale etc.)
  • Rata de conversie
  • Bounce rate
  • Click-through-rate (CTR)
  • Timpul mediu petrecut pe site
  • Valoarea medie a comenzii
  • Timpul de încărcare al site-ului
  • Rata de abandon a coșului de cumpărături
  • Customer Lifetime Value (CLV)
  • Rata de retur
  • Costul pe click (CPC) pentru campaniile plătite
  • Costul de achiziție a clientului (CPA)
  • Rata de deschidere și click-through pentru campaniile de email marketing
  • Numărul de abonați la newsletter
  • Rata de conversie pentru fiecare pas al funnel-ului de vânzări (de exemplu, de la vizualizare la adăugarea în coș, de la adăugarea în coș la finalizarea comenzii și așa mai departe)
  • Feedback-ul clienților
  • Review-urile din Google My Business
  • Numărul de pagini vizualizate

Am grupat indicatorii de mai sus în trei mari categorii, pentru a fi mai ușor de observat și analizat:

  • Indicatori de performanță ai magazinelor online
  • Indicatori de succes ai campaniilor de marketing digital
  • Indicatori generali de succes pentru antreprenori

Să le luăm în ordine.

Indicatori de performanță ai magazinelor online

Antreprenorii au nevoie de aceste date pentru a:

  • se asigura că site-ul lor este performant din punct de vedere tehnic;
  • înțelege customer jounrney;
  • identifica care produsele și conținutul care performează cel mai bine;

Cei mai importanți indicatori de performanță ai magazinelor online sunt:

Vânzările

Numărul total de vânzări zilnice, săptămânale, lunare, trimestriale sau anuale. Monitorizarea vânzărilor va indica trendul (creștere sau scădere) și tendințele sezoniere ale comenzilor. De asemenea, vă poate ajuta să ajustați stocurile pentru perioadele în care numărul de comenzi crește.

Seki Balck Friday

Valoarea medie a comenzilor

Sau în termeni simpli, cât cheltuie de obicei un client pentru o singură comandă. Această valoarea vă poate ajuta să decideți cum să stabiliți prețul produselor, dacă merită să creați un bundle, să oferiți transport gratuit dacă o comandă depășește o anumită valoare și așa mai departe.

prag transport gratuit

Rata de conversie

Rata de conversie reprezintă numărul de vizitatori care fac o comandă, raportat la numărul total de vizitatori. De exemplu, dacă la finalul unei luni ați avut 1000 de vizitatori în site și 20 din aceștia au finalizat o comandă, rata de conversie este de 2%.

conv rate sel

Rata medie generală de conversie este între 1.5 și 3%. Dacă aveți o rată de conversie scăzută sugestia mea este să identificați care sunt principalele arii unde pierdeți clienți. Am scris un articol dedicat despre cum puteți crește rata de conversie.

Rata de conversie

Rata de abandon a coșului

Procentul de vizitatori care abandonează coșul de cumpărături înainte de a efectua plata.

Dacă aveți o rată ridicată de abandon a coșului, acesta poate fi un semn că trebuie să vă optimizați procesul de plată. Aflați mai multe analizând exact în ce parte a procesului utilizatorii părăsesc site-ul.

Traficul în site

Numărul de persoane care vă vizitează site-ul web. Câți dintre acești vizitatori sunt utilizatori noi și câți sunt utilizatori care revin?

Dacă aveți mai mult trafic nou, acesta este un semn că strategia de marketing funcționează și ajunge la noi persoane. Dacă aveți mulți utilizatori care se întorc, acesta este un semn că produsele sunt de calitate, ceea ce determină clienții să revină.

Viteza de încărcare a site-ului

Timpii de încărcare scăzuți sunt cruciali pentru succesul oricărei afaceri online. Acest metric poate fi îmbunătățit dacă știți cu precizie ce aveți de făcut. Accesați ghidul de optimizare SEO pentru magazine online pentru a identifica toate ariile unde trebuie să interveniți.

Bounce rate

Procentul de utilizatori care părăsesc site-ul după ce au vizualizat doar o singură pagină. Un bounce rate ridicat vă indică faptul că publicul țintă nu rezonează întru totul cu conținutul pe care îl creați.

bounce rate

Sursele de trafic

De unde vin vizitatorii și cum ajung pe site-ul. Acest metric vă poate ajuta la identificarea strategiilor de marketing care funcționează. Dacă este vorba de trafic generat de căutările din Google, înseamnă că strategia SEO funcționează.

surse de trafic

Dacă traficul provine de pe Facebook, ar putea fi vorba de campaniile de marketing digital din social media.

Dacă vorbim de trafic direct, este posibil să aveți conținut excelent și o bază de clienți foarte loiali.

Traficul de pe dispozitivele mobile

Câte din vizitele de pe site sunt realizate de pe un dispozitiv mobil (telefon, tabletă etc.).

trtafic mobil

Dacă de regulă procentul de trafic prin intermediul dispozitivelor mobile este ridicat, asigurați-vă că site-ul este perfect optimizat pentru aceste dispozitive. De asemenea, mai puteți lua în considerare dezvoltarea unei aplicații mobile.

Intervalele orare ale vizitelor

Orele din zi în care aveți cei mai mulți vizitatori în site. Această statistică vă poate oferi idei foarte bune despre momentele în care să lansați noi promoții.

Corelația dintre produse

Ce produse sunt cumpărate foarte des împreună. Acest lucru vă poate ajuta să implementați strategii de promovare încrucișată sau să construiți anumite bundle. Pe scurt, oferte de genul: alți utilizatori au mai cumpărat și…sau produse similare.

Indicatori de succes ai campaniilor de marketing digital

Atunci când lansați campanii de marketing digital, veți dori să înțelegeți cum funcționează acestea.

Cele mai comune tipuri de campanii de promovare includ:

PPC

Cât de mult trafic reușiți să atrageți în site printr-o serie de campanii de promovare plătite, folosind Google Ads.Acest lucru vă poate ajuta să determinați dacă cuvintele cheie care doriți să vă genereze trafic sunt cele corecte afacerea voastră.

Rata de click (CTR)

Procentul de utilizatori de pe o pagină care dau click pe o reclamă (search, shopping sau display). Acesta este un indicator cheie pentru a determina dacă conținutul vostru generează engagement.

Rata de creștere a numărului de abonați la newsletter

Rata de creștere, exprimată în procente, a listei de abonați. Vă oferă informații despre gradul în care publicul vostru țintă rezonează sau nu cu conținutul pe care îl creați. De asemenea, va fi un indicator care vă va spune dacă este rentabil să depuneți mai multe eforturi în zona marketingului de conținut.

Rata de deschidere a e-mailurilor

Procentul de destinatari care deschid un e-mail trimis printr-o campanie de email marketing. Dacă rata de deschidere este scăzută, încercați să folosiți utilizați alte abordări semantice în ceea ce privește subiectul mailului sau să eliminați din lista de abonați utilizatorii inactivi.

Email marketing producator

Numărul de followeri de pe rețele de social media

Câți urmăritori are brandul/compania  pe profilurile de social media. Numărul de urmăritori din rețelele sociale este un indicator al dimensiunii comunității companiei.

Numărul și calitatea review-urilor

Este de fapt un audit al numărului și calității acestor interacțiuni. Recenziile produselor ajută la strategia SEO și oferă un feedback valoros pentru afacerea voastră, deoarece este un indicator cheie al satisfacției generale a clienților.

Habitas GMB

Traficul pe blog

Câți utilizatori vă vizitează blogul, indiferent dacă sunt vizitatori noi sau recurenți și câte pagini vizitează aceștia. Acest lucru vă poate ajuta să evaluați calitatea conținutului și să determinați dacă blogul este un generator de conversii sau de engagement.

Poziția medie în căutări

Cum și unde vă poziționați în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare.

Acest lucru vă va spune dacă optimizarea SEO a site-ului este una care aduce rezultate. Cele mai multe companii urmăresc să se claseze pe locul 1 pentru cuvintele cheie care sunt relevante pentru domeniul lor.

pozitia in cautari

Indicatori generali de succes pentru antreprenori

Ca și element de analiză general, veți dori să aveți o imagine de ansamblu a performanțelor afacerii.

În plus față de toți parametrii despre care am vorbit până acum, vă sugerez să acordați atenție și următoarei liste de indicatori:

Valoarea pe durata de viață a unui client (LTV)

Cât de mult valorează un client pentru afacerea voastră, pe tot parcursul relației lui cu compania. Este un metric excelent de analiză a loialității generale a clienților. Idea, ar trebui să depuneți eforturi care să vă  ajute să creșteți în mod activ acest număr.

Costul de achiziție al clienților (CAC)

Cât cheltuiește compania voastră pentru achiziția unui nou client. Acest metric rezultă din analiza cheltuielilor de marketing și a modului în care acestea sunt defalcate pentru fiecare client în parte.

Odată identificată, această valoare vă poate ajuta să determinați ROI-ul total pentru marketing și publicitate și să prioritizaţi campaniile care sunt cele mai profitabile. Pe lângă ROI, mai puteți lua în considerare și ROAS-ul.

Profitul brut

Totalul vânzărilor minus costul total al produselor. Acest indicator simplu vă va spune dacă afacerea este sau nu profitabilă.

Marja medie

Procentul care reprezintă marja de profit pe o perioadă de timp. Indică creșterea generală și starea de facto a afacerii.

Costul bunurilor vândute

Cât de mult cheltuiți pentru a vinde un produs. Luați în calcul costurile de producție, salariile angajaților și costurile generale.

Analiza competiției

Cu cât vinde concurența voastră un produs similar. Acest lucru face parte dintr-o strategie mai largă de analiză a concurenței și vă va ajuta să vă poziționați corect în piață.

De ce să măsori succesul unei afaceri online?

Monitorizarea rezultatelor în timp real

O privire de ansamblu asupra principalelor metrice vă poate indica foarte rapid când aveți scăderi ale numărului de vizite în site, creșteri ale costului de achiziție și așa mai departe. Instrumente precum Google Analytics vă oferă oportunitatea de a personaliza multe informații, pentru a crea un tablou de bord relevant pentru afacerea voastră. Colectând date și monitorizând rezultatele în timp real vă puteți ajusta rapid strategia de marketing online în funcție de modificările din piață. Spre exemplu, în Google Analytics se pot identifica rapid produsele cu cele mai mari vânzări, ceea ce reprezintă o oportunitate de a crea campanii pe top sellere.

Mai mult, puteți adresa problemele care se prefigurează înainte ca acestea să devină prea complexe, optimizând astfel experiența utilizatorilor.

Privire de ansamblu

Atunci când analizați indicatorii cheie ai afacerii online veți devoala la nivel macro anumite trenduri. De exemplu, puteți descoperi că traficul organic este în creștere. Acesta ar putea fi un indicator pentru a continua să investiți în optimizarea SEO.

Pe de altă parte, e posibil să observați o creștere semnificativă a clienților noi, valida astfel noile investiții în campaniile de promovarea plătite pe Google sau în social media.

Așadar, acordați atenției la datele care definesc intervale de timp mai extinse – concluziile acestei analize pot fi un motor puternic pentru a explora oportunități viitoare.

Stabiliți căi de dezvoltare viitoare

Rezultatele financiare trecute sunt un indicator cheie pentru potențialele creșteri viitoare. Cu cât datele voastre sunt mai specifice, cu atât veți avea mai multe informații despre unde și cum te pot ajuta o serie  de investiții pentru a putea să te extinzi pe alte piețe, să testezi noi canale de marketing, sau să valorifici noi direcții de dezvoltare, pentru a-ți mări ROI-ul.

Concluzii

Măsurarea succesului unei afaceri online este esențială și se face prin analiza unei varietăți de indicatori de performanță, care oferă informații despre traficul site-ului, rata de conversie, viteza de încărcare a site-ului, sursa traficului și multe altele. Ei sunt esențiali atât pentru ajustarea și optimizarea strategiilor de marketing digital cât și pentru înțelegerea comportamentului clienților. Antreprenorii pot folosi aceste date pentru a se asigura că site-ul lor este performant din punct de vedere tehnic, pentru a înțelege parcursul clientului și pentru a identifica tipul de conținut care generează cel mai mare engagement. În plus, acești indicatori sunt cruciali pentru evaluarea eficienței campaniilor de marketing digital și pentru optimizarea continuă a afacerii.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.