Cum afectează iOS14 campaniile Google Ads? Lansarea celebrului de pe acum iOS14 în aprilie 2021, a venit însoțită și de ATT (App Transparency Tracking), un framework prin care aplicațiile cer consimțământul utilizatorilor de a accesa așa numitul Identifier for Advertising (IDFA) al dispozitivului lor pentru a livra ad-uri cât mai personalizate.

La acest moment doar un număr de 17% din utilizatori au permis dispozitivelor să le urmărească activitatea de navigare.

În cazul celor care au activat această funcție, câteva din informațiile care pot fi urmărite sunt:

  • date despre locația dispozitivului
  • datele utilizatorilor colectate din aplicații și site-uri web- ID-uri de publicitare
  • ID-uri de la rețele de publicitate third-party

Facebook a fost afectată direct de aceste modificări și a venit cu implementări noi pentru a se conforma noii politici de urmărire a Apple.

Din aceste noi funcționalități ale platformei amintim:

  • Conversion API
  • AEM (Aggregated Event Measurement)
  • Solicitarea verificărilor de domeniu, etc

Am scris pe larg despre cum afectează iOS14 performanțele Facebook Ads, într-un articol anterior.

Cum afectează iOS14 campaniile Google Ads?

La fel ca și în cazul Facebook, capabilitatea de a urmări în Google datele de la utilizatorii Apple care renunță la tracking, va di redusă serios, pierzându-se date substanțiale în acest proces.

Din datele de tracking care vor fi pierdute amintim caracteristicile unui utilizator, comportamentul online, livrarea de ad-uri personalizate, etc.

Cum afectează iOS14.5 Google’s Click ID (GLCID)?

Google’s Click ID este un parametru unic de urmărire pe care Google îl folosește pentru a transfera informații între contul de Google Ads și contul de Google Analytics. O caracteristică implicită a oricărui cont Google Ads este etichetarea automată a adreselor URL (URL auto-tagging). Când această funcție este activă, Google va adăuga automat un parametru unic de urmărire (GLCID) la adresa URL-ului de destinație, ori de câte ori un utilizator va interacționa (click) cu unul din ad-uri. În esență, acesta este un mod prin care Google Ads transmite spre Google Analytics toate detaliile sesiunii unui utilizator.

Odată cu update-ul celor de la Apple, Google nu mai trimite GLCID-uri pentru traficul care vine de pe dispozitivele cu iOS14. Înainte de actualizare fiecare click era unic însă de acum GCLID va deveni un recipient generic pentru tot traficul generat de campanii.

Este important de menționat că puteți utiliza în continuare aceste instrumente cu excepția cazului în care conversiile vin dinspre dispozitive care utilizează iOS14. În cazul utilizatorilor Apple, singura modalitate de a colecta informații este folosind Google Analytics sau Google Tag Manager, cu mențiunea ca acesta din urmă să consolidat corect. Utilizând aceste scenarii puteți consolida mai multe date însă nici acestea nu vor fi extrem de precise.

Care sunt ad-urile cel mai afectate de update-ul iOS14?

Campanii Google Search

Din fericire, campaniile de search se bazează pe cuvinte cheie și căutări specifice ale utilizatorilor. Update-ul celor de la Apple nu are impact asupra acestor campanii. Cu toate acestea, zona de  RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) va fi ușor afectată, deoarece traficul provenit de la utilizatorii iOS14 nu va putea fi identificat ca înainte. Listele vor fi grupate pe interese, făcând tracking-ul mai puțin precis.

Campanii Google Display

Spre deosebire de campaniile search, campaniile de tip display se bazează pe datele utilizatorilor, interesele acestora, vârsta, genul, etc. Odată cu actualizarea iOS14 unele dintre aceste comportamente și caracteristici vor fi mai puțin vizibile, iar targetarea va fi limitată strict la pagina curentă cu care interacționează utilizatorul.

Campanii YouTube

După cum știm cu toții, YouTube este o sursă excelentă de trafic. În cazul utilizatorilor care au instalat iOS14 și dau click pe anunțurile din Youtube, cookie-uri vor fi blocate de politica ATT a Apple. Datele sunt limitate la o singură sesiune și nu vor trimite cu exactitate conversiile înapoi spre Google.

Cu toate acestea, dacă aveți contul de Google conectat la contul de YouTube, vezi avea acces, de exemplu, la videoclipurile vizionate anterior de către un anumit utilizator și o partea din caracteristicile personale ale acestuia.

Cum se va întâmpla cu Cookie-urile?

Toate schimbările în zona de confidențialitate ne indică un fapt extrem de clar – viitorul va fi fără cookie-uri. Cum vor funcționa campaniile Google Ads fără cookie-uri? Tracking-ul și remarketingul vor înceta să mai existe în forma lor actuală. Vor apărea noi strategii bazate pe instrumentele ale unor platforme care dețin date „first-party” (date primare). Google va fi, cel mai probabil, ultima companie care va bloca cookie-urile third-party. Gigantul deja lucrează și testează două protocoale:

  • FLoC (Federal Learning of Cohorts)
  • FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment)

Ambele protocoale vor grupa utilizatorii după anumiți identificatori comuni, pentru a putea genera rezultate pe partea de targetare și remarketing. Adevărul este că brand-urile care nu sunt în măsură să se adapteze la colectarea de date first-party vor vedea o scădere a conversiilor. Tocmai de aceea este recomandat ca deja să implementați soluții de colectare a datelor first-party.

În mod evident, proprietarii de domenii au acces la date first-party. Însă, aceste date atrag după sine o responsabilitate majoră în colectarea, procesarea și stocarea datelor. Platformele precum Google, Facebook și Apple nu vor fi afectate de modificările de confidențialitate, deoarece dețin deja datele primare ale utilizatorilor. În schimb, vor imagina noi metode pe care le vom putea folosi în campanii pentru a ajunge la publicul țintă. Exemple deja există – protocolul FLoC de la Google și măsurarea evenimentelor agregate în Facebook (Aggregated Event Measurement).

Care este strategia Google?

Compania dezvoltă așa numitul Google Privacy Sandbox. Această nouă funcționalitate va introduce cinci API-uri care vor înlocui funcționalitatea de targetare, remarketing și atribuire a conversiilor.

Care este strategia mea?

  • Adaptarea adecvată la instrumentele pe care le pune la dispoziție fiecare platformă, cu mențiunea că trebuie respectate noile reguli de tracking (Google Analytics, Google Tag Manager, măsurarea evenimentelor agregate în Facebook, viitoarele FLoC și FLEDGE ale Google, etc.);
  • Continuarea monitorizării online pentru a fi la curent cu cele mai recente legi privind confidențialitatea, cercetarea și revizuirea noilor instrumente introduse pe piață;
  • Studierea noilor oportunități de marketing digital și punerea în aplicare a celor care se potrivesc unei anumite nevoi comerciale;