Actualizat la: iunie 9, 2024

Mai este SEO important?

Din toate datele colectate în ultimele săptămâni la nivel de strategie & modificări de algoritmi ale Google, impresia mea este că de acum înainte partea de SEO ar trebui să NU mai constituie un vector principal de colectare a traficului pentru nici o afacere.  

Am scris spre finalul lui decembrie 2023 un articol legat de evoluția SEO în 2024, în care am încercat să estimez, atât din ceea ce intuiam eu la acel moment, cât și din informațiile disponibile din diverse surse de încredere, cum se va poziționa pe parcursul acestui an partea de căutări organice. Ce pot să vă spun acum este că unele din acele puncte pe care le-am detaliat au fost implementate cu o viteză extrem de mare și au dat peste cap multe planuri.

Algoritmului Google i-au fost aduse schimbări fundamentale în lunile trecute, care ne spun, pe scurt, să nu ne așteptăm la poziționări bune dacă:

  • site-ul nostru nu are o autoritate foarte mare (peste 80);
  • nu avem un parteneriat cu o platformă de genul Reddit (așa cum are Google);
  • nu investim bugete în promovare Google Ads de principiu);

Autoritatea domeniului este cel mai important metric

Era clar că autoritatea domeniului contează extrem de mult în poziționările organice, lucru care a fost întotdeauna negat de Google. În mod clar contează și backlink-urile, tocmai de aceea aceste site-uri mari au o autoritate a domeniului atât de ridicată (e un cerc vicios acolo). Descoperă și care sunt principalii factori de clasare Google.

Toate aceste informații sunt disponibile într-un leak în care apar date legate de cum funcționează de fapt algoritmii motorului de căutare Google (surse aici, aici și aici).

Pe scurt, blogul vostru poate să aibă oricât de multă informație de primă mână, sfaturi relevante și așa mai departe, adevărul este că tot ceea ce înseamnă articole care răspund la anumite întrebări – de exemplu „cum să fac…”, „unde să mă cazez în…”, „ce să fac dacă…” – vor fi integrate de inteligența artificială și prezentate utilizatorului sub forma unor snippet-uri. În limbaj tehnic, acele snippet-uri se numesc SGE și am scris în detaliu despre ele.

Rezultat cautare Google SGE

Pe scurt, dacă ai un blog de rețete, cel mai probabil nimeni nu va da click pe rețetele tale deoarece Google le va extrage și le va prezenta direct utilizatorului. În ceea ce privește blogurile cu recomandări tehnice, cel mai probabil domeniile cu autoritate foarte mare vor acapara toate căutările, așa cum se întâmplă acum și în alte țări. De exemplu, The New York Times se poziționează pe primele locuri pentru tot felul de topuri de echipamente electronice, neavând niciun fel de expertiză în acest domeniu. Până la urmă vorbim de un ziar.

Și la noi, site-urile cu cea mai mare autoritate sunt cele ale trusturilor de presă. Așadar, cred că e doar o chestiune de timp până când își vor da seama că e o pâine de mâncat spre zona aceasta și vor pivota, cu scopul de a domina piața pentru orice fel de căutări.

hotews DA

Mai vreți? Mai am! Știți povestea cu articolul despre imprimante pe care l-a scris The Verge după ultimul update al algoritmului tocmai pentru a arăta că se poate ranka pentru orice gunoi? Articolul e aici. Vă las doar titlul, și o să înțelegeți: Best printer 2024, best printer for home use, office use, printing labels, printer for school, homework printer you are a printer we are all printers

Știți ce a răspuns Google, prin vocea lui Mueller? Vă spun eu: People seem to really enjoy it. Cred că direcția e clară, nu?

Ad-uri intercalate între căutările organice

Stați că nu s-a terminat – rezultatele organice vor fi intercalate cu rezultate din categoria paid search, adică anunțurile plătite vor fi strecurate printre căutările organice. Vă dați seama că utilizatorii neavizați nu vor avea nici un habar care e diferența dintre cele două rezultate. Tot ceea ce vă spun eu aici este sau va fi implementat foarte rapid pe piețele externe, în Statele Unite în principal, și ulterior în celelalte zone mari.

Ca să dau și o notă optimistă, nu știu cât de fericită va fi Uniunea Europeană cu această abordare, rămâne de văzut. De obicei europenii sunt mult mai atenți la tot ce înseamnă monopol, politica antitrust și așa mai departe.

Ce ar fi de facut?

Informații de nișă

Nu îmi permit să vă dau sfaturi, însă dacă ar fi să mă gândesc la o strategie și un efort concentrat în această zonă a căutărilor organice, nu cred că v-aș sfătui să întrerupeți orice efort pe această temă ci să vă concentrați punctual pe informații de nișă, pe care să le adunați într-un blog specializat. Acele articole, fiind foarte relevante pentru un anumit public țintă, pot contribui la direcționarea traficului spre conversii, prin poziționarea unor CTA-uri relevante.

De asemenea, nu uitați că acest lucru poate fi temporar, pentru că e posibil ca Google să se trezească cu niște procese serioase și să fie obligat să acorde credit creatorilor de conținut.

Așadar, eu v-aș sugera să nu întrerupeți partea de generare de conținut original pentru că s-ar putea să culegeți beneficiile mai târziu. Mai mult, e posibil ca unii utilizatori să migreze spre alte motoare de căutare cum ar fi Brave, DuckDuckGo și așa mai departe.

Optimizarea pentru alte platforme

Dacă scopul vostru este să direcționați trafic spre site-urile voastre, cred că ceea ce puteți face este să alocați resurse spre partea de paid media și să vă optimizați pentru mai mulți algoritmi. Pe scurt, asta înseamnă că trebuie să optimizați pentru algoritmii Google, dar cel mai important, să optimizați conținutul pe platforme gen Facebook, Instagram și TikTok. Dacă nu veți face acest lucru și vă bazați doar pe SEO, o să experimentați scăderi foarte mari în trafic.

Așa cum spuneam, Google va continua să afișeze rezultatele căutărilor și chiar să menționeze site-ul vostru, însă dacă un rezumat scurt care satisface intenția utilizatorului și va apărea instant la căutare, vă reduce semnificativ șansele ca cineva să dea click pe link-ul spre site.

Alocați bugete spre Google Ads

Rămâne de văzut cum va evolua această zonă, dacă vor apărea procese antitrust și Google va fi forțat să ajusteze acest tip de abordare, însă opinia mea este că va fi destul de dificil de realizat acest lucru. Este clar că focusul lor va fi orientat spre partea de creștere a veniturilor și asta se realizează exclusiv prin Google Ads.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.