Actualizat la: februarie 25, 2024

Cum va evolua SEO în 2024?

Principalele evoluții în 2024 pentru zona SEO vor fi următoarele:

  • Implementarea Google SGE la nivel global
  • Căutările Zero-Click
  • Eliminarea cookie-urilor
  • Optimizarea conținutului pentru răspunsuri
  • Actualizarea conținutului existent
  • Accent sporit pe autoritatea tematică
  • Noi orizonturi pentru inteligența artificială și învățarea automată
  • Evoluția factorilor de clasare
  • Backlink-uri de calitate

Haideți să detaliem fiecare punct în parte.

Implementarea Google SGE la nivel global

Google SGE, sau experiența generativă a căutărilor este noul mod de afișare al rezultatelor la interogările utilizatorilor. Aceste rezultate sunt generate automat de AI. Am scris în detaliu despre ce este Google SGE, vă invit să îl parcurgeți dacă doriți să aflați mai multe detalii.

Revenind – aceste rezultate vor apărea în partea de sus a paginilor de rezultate ale motorului de căutare (SERPs).

Rezultat Google SGE

Pe măsură ce această opțiune va devine omniprezentă, modul în care utilizatorii vor interacționa cu motorul de căutare se va schimba fundamental. SGE va îmbunătăți în mod cert interacțiunile pe care utilizatorii le vor avea cu motorul de căutare, prin furnizarea de răspunsuri clare și concise la marea majoritate a interogărilor. Mai mult, se va schimba modul în care ne vom optimiza site-urile pentru a aduce în continuare trafic.

Vrei un audit SEO? Click aici!

Google SGE va oferi, de asemenea, rezultate vizuale relevante precum și un model conversațional. Când veți efectua o căutare pe Google, în primă instanță vor apărea o serie de rezultate care vor fi generate de AI. Acest snippet va include linkuri relevante către unele dintre sursele conexe și prompturi suplimentare pentru a explora subiectul în detaliu. Pe scurt, Google va evolua într-un asistent virtual, care va înțelege (sperăm) și răspunde la întrebările noastre.

Căutări Zero-Click

În directă corelație cu Google SGE, căutările zero-click vor avea creșteri foarte mari. Pe scurt, numărul rezultatelor din căutări pe care un utilizator nu va da click va fi în creștere.

Oricum, și la acest moment, 57% dintre căutările mobile și aproximativ 25% dintre cele de pe desktop părăsesc motorul de căutare fără a face click pe vreun rezultate, fie el organic sau plătit! Sursa aici.

De ce va întâmpla acest lucru? Deoarece tot ce veți dori să știți va fi incorporat în snippets sau în SGE.

Să va dau câteva exemple:

  • Doriți aflați orarul de funcționare al unui service auto – scrieți numele service-ului și informațiile vor apărea în GMB. Nu e nevoie să intrați în site.
  • Căutările legate de vreme, de tipul „vremea Cluj”
  • Conversii sau calcule rapid, cum ar fi „583 de mile în km”
  • Datele generale despre personalități publice sau celebrități adesea sunt afișate într-o casetă care oferă informații de bază, cum ar fi vârsta lor, ocupația etc.

PDF Gear alternativa la Adobe DC Pro

De exemplu, căutarea de mai sus oferă în mod direct răspunsul la întrebarea legată de o alternativă gratuită la Adobe Pro DC, așadar nu e necesar să dați click pe articol decât dacă doriți să aflați mai multe detalii tehnice despre PDFgear.

Toate aceste căutări duc frecvent la zero clicuri iar noile funcționalități ale motoarelor de căutare vor evolua pentru a satisface instantaneu intenția utilizatorului prin furnizarea de răspunsuri rapide, concise și foarte precise. Asta înseamnă că utilizatorii pot obține informațiile dorite fără a fi nevoie să facă click pe nici un rezultat.

Eliminarea cookie-urilor

Google, alături de Apple și Mozilla, și-au declarat intenția de a înceta folosirea cookie-urilor pe parcursul anului 2024. În acest sens, Google explorează și testează două inițiative care vor juca un rol cheie în noua paradigmă: FLoC (Federal Learning of Cohorts) și FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment).

Așa cum știți, momentan se pot colecta diverse tipuri de date despre utilizatori, care permit crearea unor experiențe online personalizate însă au generat, de-a lungul timpului, preocupări semnificative privind securitatea și confidențialitatea. Prin urmare, se prefigurează că noua paradigmă va cunoaște o schimbare accelerată într-un interval de timp destul de scurt. Așadar, în contextul dispariției cookie-urilor, devine esențială colectarea și utilizarea datelor first-party, deoarece acestea vor juca un rol fundamental în înțelegerea audienței.

Mai multe detalii în articolul meu despre cum vor funcționa campaniile Google Ads fără cookie-uri.

Optimizarea conținutului pentru răspunsuri

Answer Engine Optimization (AEO) este un subdomeniu al SEO, în care conținutul creat este gândit în așa fel încât să oferă răspunsuri directe la întrebările specifice ale căutătorilor.

Inteligența artificială și platformele precum Chat-GPT vor redefinesc în mod dinamic modul în care utilizatorii caută și găsesc informații. În consecință, sugestia mea este să utilizați acest tip de optimizare pentru a ne adapta conținutul în consecință.

Observ deja de o anumită perioadă că în snippet se indexează cel mai rapid articolele care dau răspunsurile cel mai pertinente la un anumit tip de întrebare.

snippet succes afacere online

După cum vedeți în imagine de mai sus, algoritmul a extras exact lista cu răspunsurile relevante la întrebarea adresată. În mod cert, acest tip de răspuns va scădea numărul de click-uri spre acel articol, deoarece informația relevantă este împinsă în față.

Mai mult, este foarte probabil ca articolele care apar în snippet să fie și cele care vor apărea în SGE – așadar, consider că este foarte relevant să optimizați articolele pentru răspunsuri directe.

Actualizarea conținutului existent

Actualizarea și reîmprospătarea continuă a conținutului nu este o recomandare care este parte integrantă din strategia SEO de foarte mult timp. Însă, ea devine extrem de relevantă în contextul discutat mai sus: Google SGE și optimizarea pentru răspunsuri.

Conținutul este esențial pentru a menține relevanța și pozițiile în SERP-uri. Din păcate însă, viteza cu care se creează conținut este impresionantă –  de exemplu, în YouTube, la mijlocul anului 2022, se încărcau echivalentul a 30.000 de ore de conținut nou în fiecare oră.

Așadar, durata de viață a conținutului se reduce. Ca să rămâneți relevanți trebuie să depuneți un efort continuu pentru a actualiza conținutul existent. Neil Patel spunea (din păcate nu mai găsesc sursa) că raportul de actualizare conținut versus creare de conținut nou este 3:1. Așadar, la fiecare articol nou scris actualizează trei articole existente.

Accent sporit pe autoritatea tematică

Stabilirea site-ului tău ca o autoritate tematică implică transformarea într-o sursă de referință pentru informații complexe despre un anumit subiect sau nișă. Pentru a reuși acest lucru trebuie să te asiguri că  tot conținutul pe care îl creezi acoperă exhaustiv toate aspectele care ar putea fi relevante pentru domeniul în care activezi.

Motoarele de căutare, în special Google, prioritizează conținutul care demonstrează autoritate – definită ca fiind o combinație de experiență, expertiză, autoritate și credibilitate (denumită „E-E-A-T”). Am scris pe larg despre de ce este importantă experiența autorului pentru conținutul SEO.

Noi orizonturi pentru inteligența artificială și învățarea automată

Așa cum am arătat la început, Google utilizează deja învățarea automată și inteligența artificială pentru a interpreta cât mai eficient interogările, pentru a:

  • determina cât mai precis intenția de căutare;
  • a compila mai eficient rezultatele căutării;

Pentru a valorifica această tendință conținutul pe care îl creați în 2024 ar trebui să:

  • fie calitativ și extrem de relevant;
  • răspundă la intenția de căutare;
  • ofere valoare;
  • fie centrat pe utilizator;

Sfatul meu este să utilizați diverse instrumente bazate pe AI pentru a face identifica cele mai potrivite cuvinte cheie, să analizați performanța campaniilor sau să analizați competiția însă evitați să generați conținut care nu aduce nici un fel de valoare.

Evoluția factorilor de clasare

Gama completă a factorilor de clasare și importanța lor va fi în continuă schimbare în 2024. Conform unui sondaj Statista cei trei factori emergenți principali sunt:

  • Învățarea automată/AI (11.3%)
  • Core Web Vitals (10.8%)
  • E-E-A-T și surse de încredere (10.2%)

Această evoluție este determinată de intenția de a livra rezultate de căutare care răspund precis la interogarea utilizatorului și oferă informații valoroase, din surse credibile. Înțelegerea și alinierea cu acești factori te poate ajuta să obții și să menții poziții înalte în căutări.

Backlink-uri de calitate

Accentul în ceea ce privește backlink-urile și-a mutat focusul dinspre cantitate spre calitate. SpamBrain, motorizat de AI al Google, detectează acum mai eficient linkurile care par să fie manipulative, reiterând importanța strategiilor de construire a linkurilor etice și de calitate. AI-ul, prin automatizarea sarcinilor și furnizarea de informații relevante, va revoluționa modul în care ne construim strategia de backlink-uri. Viitorul ar putea aduce predicții care vor avea la bază sugestii bazate integral pe AI, făcând astfel construcția de linkuri mai eficientă și orientată spre rezultate.

Concluzii

Cum va evolua SEO în 2024? Implementarea Google SGE la nivel global va schimba radical modul în care utilizatorii interacționează cu motoarele de căutare, punând un accent sporit pe răspunsuri directe, clare și concise, dar și pe rezultate vizuale și interacțiuni conversaționale. Acest lucru va influența, de asemenea, strategiile de optimizare a site-urilor pentru a genera trafic și va duce la creșterea căutărilor de tipul zero-click.

Pe lângă aceste tendințe, evoluția în domeniile Answer Engine Optimization (AEO), actualizarea conținutului existent și accentul sporit pe autoritatea tematică subliniază importanța de a rămâne la curent și adaptat la schimbările constante din SEO.

Desigur, progresele în inteligența artificială și învățarea automată vor continua să modeleze SEO, determinând o nevoie crescândă de conținut de înaltă calitate, centrat pe utilizator și adaptat la intențiile de căutare. Utilizarea instrumentelor bazate pe AI pentru cercetare și analiză va deveni esențială pentru menținerea competitivității.

În ceea ce privește factorii de clasare, vom asista la schimbări continue – învățarea automată/AI, Core Web Vitals și E-E-A-T, împreună cu sursele de încredere, vor juca un rol major în determinarea acestor factori.

Strategia SEO off page va pune un accent tot mai mare pe calitate în detrimentul cantității, subliniază importanța adoptării unor abordări etice și eficiente în construirea de backlink-uri.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.