Actualizat la: februarie 18, 2024

Care sunt principalii factori de clasare Google?

Am dat peste un studiu foarte interesant publicat în Future Internet, în care autorii au încercat să determine care sunt principalii factori de clasare Google. Dacă nu aveți timp să parcurgeți tot articolul meu, vă las mai jos concluziile, bazate atât pe observațiile mele empirice cât și pe studiile de specialitate.

Așadar, principalii factori de clasare Google sunt:

  • Numărul de backlink-uri
  • Cuvânt cheie în URL
  • Cuvânt cheie în tag-urile H1/H2/H3
  • Lungimea URL-ului
  • Conținutul unic, de înaltă calitate
  • Lungimea articolului
  • Certificatul SSL
  • Design responsive
  • Bounce rate
  • Vechimea domeniului
Ești interesat de backlink-uri de calitate? Contactează-mă!

Descoperirile originale ale studiului

Care a fost abordarea autorilor?

Autorii au abordat standard cercetarea:

  • lit review, pentru a identifica articolele legate de SEO care adresează subiectul factorilor de clasare;
  • propriul lor studiu;

La partea de review al literaturii, autorii au pornit de la 1010 articole care erau relevante pentru tema în cauză. Aplicând metodologia PRISMA, au identificat 125 de articole care aveau relevanță ridicată în titlu și abstract iar ulterior au folosit 23 de articole ca bază pentru acest lit review.

Rezultatele sunt foarte interesante, mai ales că se suprapun exact și cu ceea ce am observat în cadrul proiectele mele. Ca întotdeauna, vom discuta la final și pe baza unui studiu de caz relevant pe acest subiect, care va confirma rezultatele studiilor.

Ce factori de clasare au identificat aceste zeci de articole?

În aceste studii au fost menționați un total de 23 de factori de clasare Google. După cum știți, există un narativ online care spune că sunt peste 200 de factori de clasare. Nu putem ști dacă acest lucru este adevărat sau nu, însă chiar dacă acest număr este real, cel mai probabil există o serie de factori extrem de tehnici, tehnologie proprietară, pe care nu îi vom afla niciodată. Și chiar dacă îi vom afla, probabil ne-ar fi foarte greu să îi înțelegem.

În funcție de ponderea observată în studiile evaluate de autori, cei mai importanți factori de clasare pe care i-au identificat sunt:

  • Calitatea și cantitatea backlink-urilor [11 articole]
  • Suportul media social [10 articole]
  • Cuvânt cheie în tag-ul titlului [9 articole]
  • Lungimea URL-ului [8 articole]
  • Densitatea cuvântului cheie în text [7 articole]
  • Timpul de încărcare al site-ului [6 articole]
  • Cuvânt cheie în meta descriere [6 articole]
  • Vechimea domeniului [6 articole]
  • Structura site-ului [6 articole]
  • Conținutul unic, de înaltă calitate [5 articole]
  • Lungimea titlului/ descrierii [5 articole]
  • Sitemap XML [5 articole]
  • Prezența cuvântului cheie în tag-urile H1/H2/H3 [4 articole]
  • Cuvânt cheie în URL [4 articole]
  • Text alternativ [4 articole]
  • Bounce rate [3 articole]
  • Link-uri interne [3 articole]
  • Pagina custom 404 [3 articole]
  • Certificatul SSL [3 articole]
  • Design responsive [3 articole]
  • Lungimea articolului [2 articole]
  • Raportul text/cod [1 articol]
  • Validitatea W3C [1 articol]
  • Timpul petrecut pe site [1 articol]

Personal mi se pare o taxonomie (aproape) corectă, la care am totuși patru observații:

  • Design-ul responsive este mult mai relevant la acest moment decât lasă să se vadă poziția în acest clasament – studiul e publicat în 2019;
  • Lungimea articolelor de blog contează foarte mult, și poate oferi clasări mai bune, care sunt dovedite statistic;
  • SSL-ul este extrem de important, însă el apare menționat în doar trei articole deoarece este foarte greu la acest moment să mai dai peste un site care nu are certificat SSL;
  • Timpul petrecut pe site este în mod clar important – dacă un utilizator intră și iese după 2-5 secunde, bounce rate-ul crește, deoarece nu există engagement. Asta înseamnă că utilizatorul nu a găsit ceea ce căuta, iar articolul respectiv va scădea în poziționări.

Care a fost contribuția originală a acestui articol?

Pentru propriul studiu, autorii au ales trei cuvinte cheie – „hotel Atena”, „email marketing” și „pantofi casual”. Pentru fiecare dintre aceste cuvinte cheie, au examinat primele 15 rezultate ale căutărilor din Google, luând în considerare factorii identificați în lit review, pe care i-am detaliat mai sus. Nu intru în detaliile analizei statistice, le puteți găsi în articol dacă doriți. Important este să vedem ce au identificat din punct de vedere al rezultatelor.

Așadar, conform studiului lor, factorii principali care contribuie la obținerea unor poziționări pe primele poziții în rezultatele căutărilor sunt:

  • numărul de backlink-uri;
  • certificatul SSL;
  • includerea cuvântului cheie în URL;
  • lungimea articolului (exact ce spuneam mai sus!);
  • vechimea domeniului;
  • cuvânt cheie în tag-urile H1/H2/H3;
  • bounce rate;

figura studiu SEO 1

Ziakis, Christos & Vlachopoulou, Maro & Kyrkoudis, Theodosios & Karagkiozidou, Makrina. (2019). Important Factors for Improving Google Search Rank. Future Internet. 11. 32. 10.3390/fi11020032.

Ce este foarte relevant – importanța numărului de backlink-uri (cantitativ) pare să fie cel mai important factor de clasare, chiar și cu evoluția constantă a algoritmilor de clasare. Este un factor care continuă să aibă un impact semnificativ asupra clasamentului paginilor web și cel mai probabil va continua să fie la fel de relevant și în viitor.

🔗 Articol relevant: Ce sunt backlink-urile?

În mod cert, backlink-urile sunt unul din elementele cheie pe care motoarele de căutare le folosesc pentru a evalua și clasifica site-urile, indiferent de ajustările periodice pe care le efectuează în algoritmii de clasare.

Studiu de caz

Așa cum v-am promis la începutul articolului, vin și eu cu propria contribuție originală, care susține în totalitate rezultatele studiului publicat în Future Internet și anume că în principal, la acest moment, backlink-urile sunt printre cei mai importanți factori de clasare.

Pentru a fi foarte specific – backlink-urile sunt importante și vă pot propulsa în rezultatele căutărilor, însă trebuie să aveți rezolvate în prima fază aspectele tehnice ale optimizării SEO, din care amintesc: SSL, design responsive, timp mic de încărcare a site-ului, sitemap și așa mai departe.

Pentru site-ul la care voi face referire, am început exact cu aspectele tehnice, prin refacerea integrală a site-ului. La momentul refacerii, iunie 2022, nici unul din termenii relevanți de căutare nu era nici măcar în top 50, după cum puteți vedea în imaginea de mai jos.

Pozitionari iunie 2022

Tot în jurul acelei date am început să construiesc strategia de backlink-uri, considerând aspecte relevante, precum ancorele, numărul de articole care se vor publica și așa mai departe. Un an mai târziu, mai exact în iunie 2023, aveam deja un termen pe poziția 4 și unul pe pagina a doua – vezi imagine de mai jos.

Pozitionari iunie 2023

La începutul anului 2024, lucrurile încep să arate din ce în ce mai bine. Un termen pe locul 2, altul pe poziția 8 și alți trei termeni între pozițiile 13 și 25.

Pozitionari ianuarie 2024

Este foarte important de menționat că nu s-a scris nici un fel de conținut în acest interval, care să ajute site-ul indirect în poziționări. Ceea ce vedeți în acest traseu de un an și jumătate se datorează exclusiv backlink-urilor. Nu este singurul exemplu pe care îl am, dar este cel mai relevant. Așadar, pot să confirm că rezultatele autorilor greci sunt corecte.

Concluzii

Așadar, în ciuda evoluției constante a algoritmilor de clasare Google, numărul de backlink-uri rămâne un factor crucial pentru clasarea paginilor web. Acesta continuă să aibă un impact semnificativ asupra poziționărilor și este de așteptat să rămână relevant și în viitorul apropiat.

Desigur, nu trebuie să omitem, sub nici o formă, ceilalți factori de clasare, care sunt esențiali pentru o poziționare bună în rezultatele căutărilor. Numărul și calitatea backlink-urilor, precum și includerea cuvintelor cheie în URL și în tag-urile H1, H2, H3, sunt de asemenea factori semnificativi. De asemenea, lungimea URL-ului, calitatea și lungimea conținutului, precum și vechimea domeniului influențează clasamentul. Factori adiționali ca securitatea site-ului (certificatul SSL), designul responsiv și bounce rate-ul au, de asemenea, un impact.

Acești factori, identificați ca fiind cei mai importanți atât în literatura de specialitate cât și în propriile mele observații.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.