Actualizat la: iunie 5, 2024

Cât costă promovarea online pentru fiecare canal de marketing în parte?

Alocarea optimă a bugetelor de marketing pentru promovarea online poate fi un obiectiv destul de greu de atins, dat fiind spectrul larg de canale disponibile și costurile asociate fiecăruia. În acest articol, voi detalia fiecare canal de marketing, evidențiind costurile aferente și oferind perspective bazate pe experiența mea personală. Scopul este de a vă oferi o imagine clară care să vă ajute să alocați bugetele de marketing mai eficient și astfel să puteți controla costul promovării online.

Așadar, cât costă promovarea online?

  • Crearea de conținut | Cost redus
    • Poți estima un cost de la 0 la 1500 EUR pe an, în funcție de numărul de articole sau tipul de conținut produs.
  • Email marketing | Cost redus
    • Costuri variabile, care includ abonamentele la platforme de email marketing și, uneori, costurile pentru crearea conținutului. Un buget lunar de 50-100 EUR poate fi suficient pentru început.
  • SEO | Cost mediu
    • Poți estima un cost de la 250 EUR pe lună pentru un plan de optimizare SEO eficient, dar acesta poate varia în funcție de complexitatea proiectului și de necesitățile specifice.
  • Promovare în social media | Cost mediu
    • Un buget lunar de 300-500 EUR lunar poate fi suficient pentru a începe și a testa diverse strategii pe social media.
  • Influencer marketing | Cost mediu
    • Costuri variabile, în funcție de numărul de urmăritori și de influența fiecărui colaborator. Poți estima costuri de la 100-200 EUR pentru colaborări cu micro-influenceri și până la câteva mii de EUR pentru influenceri cu un public mai mare.
  • Google Ads | Cost ridicat
    • Bugetele pentru campanii Google Ads pot începe de la 80-100 RON pe zi și pot ajunge la zeci de mii de RON în funcție de concurență și obiectivele campaniei.
  • LinkedIn Ads | Cost ridicat
    • Poți estima costuri de la 4 la 20 EUR per click, în funcție de segmentarea și relevanța audienței tale.

Desigur, aceste estimări sunt orientative și pot varia în funcție de mai mulți factori, inclusiv de complexitatea și obiectivele specifice ale fiecărei campanii. Haideți să detaliem fiecare canal în parte.

Vrei un audit gratuit al campaniilor? Click aici!

Crearea de conținut | Cost redus

Crearea de conținut are in general un cost mic . Este un canal de marketing care poate fi încadrat atât la costuri scăzute cât și la costuri medii, în funcție de decizia de a crea conținutul tu/echipa ta versus să externalizezi acest proces.

În opinia mea, marketingul de conținut este canalul cu cel mai mic cost deoarece:

  • conținutul de calitate rămâne relevant și va continua să atragă vizitatori pe site-ul web mult timp după publicarea inițială a unui articol;
  • oferă flexibilitatea de a alege între diferite formate – cum ar fi bloguri, videoclipuri, podcasturi și infografice – care pot fi adaptate în funcție de resursele pe care le aveți dar și de abilitățile aferente;

Așadar, investiția inițială în crearea de conținut poate oferi un ROI pe termen lung, spre deosebire de publicitatea plătită, care necesită cheltuieli constante.

Putem clasifica și tipurile de conținut de la ieftin la scump, dar nu mi-am propus o asemenea granularitate în articolul de astăzi. În mod cert, crearea de conținut scris (bloguri, white papers) este de obicei mai puțin costisitoare comparativ cu producția de videoclipuri sau podcasturi. Pot să vă dau exemplul blogului meu, pe care am publicat până la acest moment în jur de 150 de articole care adună în medie peste 6500 de unici pe lună și pentru care am peste 75 cuvinte cheie pe poziția 1.

vizitatori blog digital ian 2024

De asemenea, conținutul de calitate ridicată va îmbunătăți poziționările organice și va aduce un aport relevant la strategia SEO, oferind o vizibilitate mai mare în rezultatele de căutare organice. Aceasta este o metodă eficientă de a atrage trafic, care practic vine fără costuri – desigur, nu intrăm în filozofia costului de oportunitate, pentru a nu complica narativul. De asemenea, trebuie să furnizezi utilizatorilor conținut de încredere și relevant.

Algoritmii Google se schimbă sub ochii noștri, de aceea toate subiectele despre care scrieți ar trebui acoperite într-un mod relevant și foarte ușor de citit. În final, obținerea de backlink-uri de înaltă calitate către site îi conferă acestuia mai multă autoritate și te ajută să te clasezi mai sus în căutările Google, backlink-urile fiind principalul factor de clasare. Mai multe despre backlink-uri imediat.

Chiar dacă veți decide să externalizați crearea de conținut costul va rămâne în continuare unul redus în comparațiile cu beneficiile pe care le poate aduce pe termen lung. Nu trebuie să țintiți la 200 de articole din primul an, ci puteți să vă faceți un plan în care să publicați 4 articole pe lună, să spunem, ceea ce înseamnă 40-50 de articole pe an. Chiar dacă ați plăti pentru generarea acestui conținut, cel mai probabil nu veți avea un cost mai mare de 1500-1700 EUR pe an, ceea ce este absolut decent.

Email marketing | Cost redus

Așa cum știți dacă ați mai interacționat cu articolele mele de blog, email marketingul este una dintre cele mai eficiente forme de marketing, cu rate de conversie între 15% și 30%. Am prezentat pe larg beneficiile acestui tip de marketing, vă invit să parcurgeți acest articol pentru a înțelege exact cum trebuie să construiți acest tip de strategie.

Campaniile de email marketing pot ajuta la construirea unei relații cu audiența ta și la atragerea unui trafic mai mare pe site-ul tău. Pe măsură ce lista ta de emailuri crește, poți segmenta emailurile pentru a ținti diferite interese sau demografii.

Dacă nu ai mai făcut acest lucru, primul plan este să alegi o platformă de marketing prin email. Poți testa platformele celebre (Maichimp, Brevo) sau poți să cauți un software care îți oferă o subscripție pe viață pentru un număr limitat de utilizatori (dar destul de generos dacă ești la început).

Poți identifica aceste platforme de email marketing pe AppSumo. Eu personal folosesc două asemenea platforme – AccumbaMail și SendFox.

După ce ai parcurs primii pași, poți începe să te gândești cum anume convingi oamenii să se alăture listei tale de emailuri.

Poți face acest prin mai multe metode:

  • adăugând un formular de înscriere pe site-ul (așa cum fac eu pe blog);
  • oferind un mic curs/ghid în mod gratuit în schimbul adresei de e-mail;
  • prin intermediul rețelelor de social media;

newsletter blog

După ce ajungi la o bază minimă de abonați poți stabili tipul de campanie de email pe care vrei să o rulezi. De exemplu, la blog trimit un newsletter lunar cu articolele publicate în luna anterioară iar la magazinul online trimit un email spre toți clienții magazinului online la momentul în care avem promoții – de obicei doar de Black Friday.

Veți vedea mai multe articole în care partea de email marketing este considerată un canal care are un cost mediu. Nu sunt de acord cu această asumpție, deoarece poți cumpăra acces la o platformă care îți permite să trimiți emailuri spre 5000 de utilizatori pentru aproximativ 50 de dolari, iar pentru 10.000 de abonați cu 100 de dolari. Oricum am privi problema, acest cost nu este unul mediu, din contră – este foarte mic.

SEO | Cost mediu

Consider SEO ca fiind un canal de marketing care are costuri relativ reduse, mai ales în comparație cu publicitatea plătită. Deși necesită timp și efort, în special în ceea ce privește crearea de conținut și optimizarea site-ului, nu necesită neapărat bugete extraordinare. Costurile strategiei SEO sunt în principal legate de expertiza în sine a persoanei/agenției care se ocupă de strategie și de backlink-uri. Pe scurt, SEO este o alternativă viabilă dacă doriți să vă creșteți vizibilitatea și nu vreți să plătiți pentru Google Ads sau Facebook Ads.

Am mai spus, dar repet: diferența principală între marketingul plătit și SEO este că SEO se concentrează pe rezultatele de căutare organice, nu pe reclamele plătite.

Trebuie să te concentrezi în principal pe trei aspecte:

Nu intru în detalii, puteți accesa ghidul meu de optimizare SEO pentru referințe ulterioare.

Ca de obicei, haideți să luăm un exemplu pentru a vedea ce investiție este necesară pentru a obține niște poziționări decente într-o nișă cu o concurență medie – magazinul meu online cu unghiere, forfecuțe și pile pentru unghii.

pozitionari SEKI Feb 2024

După cum vedeți în imaginea de mai sus, am 10 cuvinte cheie în top 5. Costurile pentru a ajunge aici, au fost în linii mari următoarele:

  • descrierea produselor (care poate fi făcută de voi sau externalizată);
  • articolele de blog;
  • backlink-urile;

Procentul principal al costurilor a fost generat de backlink-uri, deoarece articolele de blog le-am generat in house în mare parte. Pentru a ajunge la poziționările de mai sus a fost nevoie de:

  • un efort de 2-3 ani;
  • 80 de backlink-uri pentru cuvintele cheie selectate în site-uri cu DA normal (20-40);
  • 5 backlink-uri în site-uri cu domenii a căror autoritate a fost mai mare de 50;

Pe scurt, combinat, costul s-a învârtit undeva la 15.000 RON pentru 3 ani, deci undeva la 80 EUR lunar. Un ROI excelent, având în vedere că am aceste poziționări stabile de peste 3 ani.

Promovare în social media | Cost mediu

Când spun social media mă refer în principal la pe Facebook, Instagram și/sau TikTok.

Consider că este un canal de marketing cu costuri medii, nu mari, deoarece îți permite:

  • Controlul bugetului: poți începe cu sume foarte mici (chiar și 50-70 de RON pe zi, chiar dacă nu este recomandat) care pot crește bugetul în funcție de rezultate. Acest lucru îți va permite să testezi ipoteza de lucru fără a angaja resurse financiare semnificative.
  • O targetare precisă: ad-urile vor fi afișate doar publicului relevant, așadar excluzi din start persoanele care nu sunt interesate de produsele sau serviciile oferite.

Expunere organică: chiar dacă în ultimul timp reach-ul organic a scăzut extrem de mult, situând-se în jur de 1.52% în 2023 social media vă permite, pe lângă ad-urile plătite să vă promovați  organic conținutul pe care îl creați. Și chiar dacă faceți un post engagement în care investiți 5-10 RON pe zi, pentru un articol de blog care știți ca este relevant pentru audiența voastră, vă puteți crește brandul și engagementul la costuri relativ decente.

Așadar, social media este o zonă versatilă, în costurile pot fi controlate și ajustate în funcție de obiectivele și publicul țintă al campaniei. Concluzionând ce am spus mai sus, puteți obține o validare a conceputului afacerii voastre cu sume care nu trebuie să depășească în prima fază 50-70 de RON pe zi. Așadar, consider social media un canal de marketing cu costuri medii.

Influencer marketing | Cost mediu

Chiar dacă multă lume privește cu reținere acest tip de canal de promovare, micro-influencerii pot oferi beneficii relativ ridicate comparativ cu bugetele investite. Aici nu mă refer la influencerii cu sute de mii sau milioane de urmăritori ci la cei care se învârt în sfera a zeci-sute de mii de următori (maxim).

Care ar fi punctele forte într-o colaborare de acest fel:

  • Tarife mai mici, în linie cu numărul de urmăritori, ceea ce îi face mai accesibili chiar și pentru bugete mai mici.
  • Audiență mai nișată, engagement mai ridicat, rate de conversie mai mari
  • Micro-influencerii sunt adesea percepuți ca fiind mai autentici și credibili, deoarece își construiesc audiențele oferind conținut personalizat și interacțiuni directe, ceea ce înseamnă că mesajele pot fi livrate într-un mod mai convingător/personal.
  • Flexibilitate mai mare în negocierea termenilor parteneriatului, deoarece sunt de obicei deșchiși la schimburi de produse sau servicii în loc de plată directă, ceea ce poate reduce costurile.
  • Prin intermediul lor puteți testa piața foarte rapid. Datorită engagementului ridicat al audienței lor, puteți obține feedback rapid despre produsele voastre.

influencer vanzari

Mai sus regăsiți un exemplu al unei astfel de colaborări, care a adus rezultate excepționali pe parcursul lunii decembrie 2023.

Costurile pentru marketingul prin influenceri sunt negociabile și depind de specificul fiecărei campanii. Nu există un tarif standard, așadar negociați în funcție de bugetul disponibil.

Conținutul generat în campanii poate fi folosit și redistribuit și pe alte canale de marketing ale companiei, cum ar fi pe website, campaniile de email marketing sau pe alte platforme de social media, maximizând astfel valoarea investiției.

Dacă acum câțiva ani probabil că aș fi încadrat Google Ads la un canal de promovare cu cost mediu, această încadrare nu mai este deloc relevantă.

Am observat o creștere accelerată a costurilor pe click în marea majoritate a industriilor, la niște valori care acum 2-3 ani păreau ireale. O discuție pe care am avut-o zilele trecute cu un antreprenor din București care îmi spunea că la un buget de 2000 EUR lunar nu reușește să genereze aproape nici o conversie. Am rămas puțin mirat, deoarece nu vorbim de un buget mic – până la urmă sunt peste 300 RON pe zi.

Însă, după ce am început să ne uităm peste date, lucrurile au s-au clarificat. Campaniile de promovare se fac pentru cuvinte cheie extrem de competitive, de tipul parcare aeroport otopeni, parcare aeroport bucuresti și așa mai departe. După cum puteți vedea în captura de mai jos, costul pe click pentru fiecare din aceste cuvinte este de aproape 10 RON.

cost per click parcare otopeni

Știți calculul, dar îl repet – rata de conversie medie pe industrii este de 3%, în cazurile fericite. Asta înseamnă că la 300 de RON pe zi, campaniile adună 30 de click-uri, iar în cel mai fericit caz se poate obține o conversie, care înseamnă o rezervare în parcare. Ei bine, acea rezervare costă cel puțin 400 RON (costul propriu zis pe conversie, costurile fixe fracționate și așa mai departe). Practic, nu ai cum să susții o afacere de acest fel.

Google este o platformă excelentă, acesta fiind un exemplu extrem, însă este clar că suntem în față unor creșteri mari ale costurilor platformei și bugetele trebuie să fie generoase. Puteți obține rezultate decente cu 100-120 RON buget zilnic. Cam aceleași rezultate le obțineați acum 3-4 ani cu 70-80 RON. Această creștere este determinată și de creșterea competiției, care se traduce în alocarea de bugete mai mari.

Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt – vă las link-ul spre un studiu publicat Tinuiti și preluat de Search Engine Land, care spune așa:

  • Costul per click a crescut cu 9% doar în 2023;
  • Bugetele alocate în 2023 pentru Google Ads, în USA, au crescut cu 17%;

În concluzie, Google Ads a făcut pasul de la un canal de promovare cu cost mediu la unul scump. Nu vă așteptați la rezultate cu bugete sub 100 de RON pe zi.

LinkedIn Ads | Cost ridicat

De obicei, costul per click variază de la 4 la 10 dolari, în medie. Dar, costurile încep să crească dacă vreți să fiți extrem de specific în ceea ce privește audiența. În acest caz, CPC-ul ar putea ajunge la 15-20 de dolari.

Și asta nu te tot – CTR-ul este în jur de 0,4%. Așadar, în funcție de cât de mare este CTR-ul peste această valoare, veți ști dacă sunteți profitabili sau nu.

Dacă vă propuneți să aveți ca și conversie descărcarea unei broșuri să spunem, rata de conversie poate crește la 10% – 15% în medie. Oricum ați privi problema, platforma este extrem de scumpă și trebuie să fiți conștienți de acest lucru în momentul în care porniți campanii de promovare. Mai multe detalii gasiti în acest studiu.

Concluzii | Cât costă promovarea online pentru fiecare canal de marketing în parte?

În concluzie, crearea de conținut, pe lângă faptul că are zero costuri, generează valoare intrinsecă pe termen lung, care nu numai că atrage vizitatori în mod constant, dar îmbunătățește și poziționarea organică. Acest canal este coloana vertebrală a strategiei mele digitale, având în vedere impactul semnificativ asupra traficului.

Email marketingul, rămâne în continuare o metodă extrem de rentabilă de a menține contactul cu audiența voastră. Dacă abordați corect problema, acest canal poate genera foarte bune, cu investiții minime.

SEO oferă o cale de a crește vizibilitatea afacerii fără costurile adesea prohibitive ale publicității plătite, concentrându-se pe optimizare, conținut de calitate și strategii de achiziție backlink-uri.

Promovarea prin social media și influencer marketing au costuri medii și oferă flexibilitate în bugetare și targetare foarte precisă, permițând testarea pieței și ajustarea campaniilor pentru a maximiza randamentul investiției.

În contrast, Google Ads și LinkedIn Ads necesită bugete considerabil mai mari, reflectate de creșterea competiției și a costurilor per click. Aceste canale necesită o planificare foarte atentă și o gestionare draconică a bugetelor pentru a asigura eficacitatea cheltuielilor.

Nu te-ai putut abona. Vă rugăm să încercați din nou.
Te-ai abonat cu succes.