Cum cresc audiența unui podcast în 7 pași simpli? Iată o întrebare care va fi de acum înainte pe buzele multor oameni. Popularitatea podcast-urilor a crescut exponențial în ultimii ani. La acest moment (2021) sunt peste 850.000 de podcast-uri active cu un număr de peste 30 de milioane de episoade.

În Statele Unite peste jumătate din populația de peste 12 ani asculta podcast-uri iar în UK sunt aproximativ 15,6 milioane de ascultători.

Nu am acces la o statistică pentru România, însă empiric ne putem da seama că și la noi trendul este unul de creștere.

La nivel mondial, conform Statista, situația se prezintă în felul următor:

Așadar, întrebarea care este pe buzele tuturor este una simplu de intuit – cum te faci remarcat?

Indiferent cât de bun este podcast-ul tău, dacă nimeni nu îl poate găsi, atunci baza de ascultători nu va spori. Vei pierde timpul investit, poate și o anumită sumă de bani. Pe scurt, totul se va transforma într-o frustrare uriașă.

Din acest motiv, sintagma „SOE pentru Podcast” este un termen care cel mai probabil va crește în popularitate în următorii ani. Mai mult, ar putea deveni un element de focus în agențiile de marketing digital din întreaga lume.

În 2019, Google a anunțat că podcast-urile vor începe să apară în Google SERPs. Acest lucru înseamnă că le puteți asculta direct din  motorul de căutare sau le puteți salva pentru a le asculta ulterior.

Haideți să vedem care sunt, la acest moment, principalele strategii optimizare pentru a crește expunerea unui podcast.

Relevanța titlului

La fel ca în cazul oricărei postări de blog, știre sau conținut video, dacă titlul podcast-ului nu atrage atenția publicului, oamenii nu îl vor asculta.

Cu toate acestea, un titlu cu priză la public nu este suficient pentru a vă face cunoscut.

Ca și în cazul unui articol de blog, asigurați-vă că includeți cel mai important cuvânt cheie în titlul podcastului. În acest fel, potențialii ascultători vor ști exact la ce să se aștepte.

În mod evident, nu este vorba doar de cuvintele cheie din titlu. Este important să găsiți echilibrul perfect între titlu, mesaj și optimizare. Din nou, o strategie similară cu ce ați face pentru un articol de blog.

Meta conținut

Puteți furniza detalii suplimentare despre un podcast prin intermediul meta conținutului.

Utilizați descrieri relevante pentru a furniza informații suplimentare, pe care nu le puteți încadra în titlu. O descriere bine scrisă, care include cuvintele cheie relevante, poate ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine subiectul pe care îl adresați.

Adăugarea de tag-uri îi va ajuta pe utilizatori să găsească alte podcast-uri care tratează subiecte similare.

Asigurați-vă că includeți doar tag-uri relevante pentru subiectul podcast-ului. Similar cu celelalte practici SEO, evitați să folosiți „keyword stuffing”.

Folosiți cuvintele cheie în mod natural, în toate zonele relevante: titlu, subtitlu și descriere.

Nu forțați introducerea de cuvinte în „author tag” sau în alte elemente ale podcastului. Platformele precum Apple Podcasts vor investiga vor verifica acest lucru și vor lua legătura cu voi pentru a remedia problema legată de „author tag”.

Transcrierea episoadelor

Deși Google îmbunătățește continuu modalitatea de transcrierea automată a podcast-urilor, aceasta este departe de a fi perfectă.

Asigurați-vă că furnizați o transcriere pentru fiecare episod. Acest lucru va ajuta motoarele de căutare să vă înțeleagă podcast-ul în detaliu, lucru care va contribui la creșterea vizibilității.

Din nou, un focus echilibrat pe cuvintele cheie și subiectele potrivite, pe toată durata podcast-ului, va transforma transcrierea într-un text bine optimizat din punct de vedere SEO.

În plus, transcrierea episoadelor va face podcast-ul mult mai accesibil. Dacă cineva nu are timp să asculte un episodul complet, transcrierea îl va ajuta să identifice în structura podcast-ului informațiile de care are nevoie.

De asemenea, o strategie care se practică în mod curent, în cazul podcast-urilor care se întind pe mai multe ore, este fragmentarea conținutului în materiale cu durată mai redusă, și publicarea acestora pe YouTube sau Facebook. Respectați regulile privind optimizarea acestor fragmente. Ele vor fi de fapt entități independente, care vor transmite informații punctuale spre ascultători.

Transcrierea podcast-urilor poate necesita mult timp și efort. Însă, dacă sunteți determinat să aveți succes în zona aceasta, acest pas este obligatoriu.

Rolul site-ului este unul pivotant

Unul dintre rolurile de bază ale specialiștilor SEO este acela de a crea mai multe linkuri către un anumite site, din surse de încredere, pentru a îi crește autoritatea. Află cât de importante sunt backlink-urile pentru SEO.

Acest lucru se realizează prin accesarea diferitelor surse de conținut. Un podcast bine realizat este doar o altă formă de conținut la care oamenii pot face o referire, printr-un link.

Dacă topicul despre care discutați este important și furnizați informații utile, oamenii vor începe în mod natural să trimită o conexiune spre podcastul vostru. Prin urmare, este important să vă găzduiți podcast-ul și pe propriul site, în afară de platformele cunoscute (Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts, etc.)

Alternativ, puteți transforma episoadele de podcast în postări de blog pentru site. În acest fel, veți crea și mai mult conținut.

Puteți extrage elementele cheie din fiecare episod și crea o postare pe blog. Aceasta va fi direcționată spre cei care au nevoie doar de esența informațiilor discutate în podcast, fără a trece prin tot procesul de ascultare.

Din nou, prin acest proces veți crea mai mult conținut relevant, care va ajuta la o poziționare SEO mai bună a site-ului vostru. În mod evident, aceste articole vor atrage, la rândul lor, mai mulți ascultători.

Această strategie funcționează și în sens invers. Dacă aveți pe blog un articol care aduce trafic în mod constant, luați în considerare crearea unui podcast pe acel subiect. Există în mod clar un interes din partea publicului, așa că de ce să profiți de acest lucru?

De asemenea, nu omiteți să folosiți link-urile interne, deoarece aduc beneficii în optimizarea SEO.

Utilizați Youtube pentru a vă crește expunerea

Analizați dacă este relevant să convertiți partea audio într-un material video, pe care să îl postați pe YouTube. Dacă sunteți confortabili să apăreți pe ecran, puteți să chiar să înregistrați video podcast-urile.

Având o versiune a podcast-ului disponibilă și pe Youtube, veți obține o serie de avantaje, cum ar fi:

  • Materialul video va fi mai ușor de distribuit pe rețelele de social media;
  • Subtitrări sau transcrieri realizate în mod automat de YouTube (dacă nu aveți propriile transcrieri, lucru pe care îl recomand;
  • Beneficii SEO;

Comunicarea este cheia

Deși discutăm în mod specific despre optimizarea podcast-ului, dacă doriți ca aceste să fie un succes, trebuie să diseminați informația despre el.

Pur și simplu, cel mai bun mod de a aduce ascultători este să comunici despre podcast. Vă recomand să distribuiți fiecare episod pe rețelele de socializare, utilizând hashtag-uri relevante.

Asigurați-vă că podcastul este prezent în fiecare integrator de podcasturi (Apple Podcast, Google Podcasts, Spotify). Însă, nu omiteți platformele mai mici, care se pot dovedi benefice. Ca și practică de lucru, listați podcast-ul pe orice platformă disponibilă, pentru a-i îmbunătăți acoperirea. Da, acest lucru poate consuma mult timp, însă ar fi excelent să acoperiți absolut toate canalele.

Vă las mai jos un tabel cu toate integratorii de podcast-uri.

Concluzii

La bază, strategia SEO pentru un podcast nu este foarte diferită de strategia SEO pentru un videoclip sau o postare pe blog. Tratați un podcast în același mod în care ați trata orice altă formă de conținut.