Actualizat la: noiembrie 21, 2023
De ce aleg utilizatorii să își protejeze datele personale?
Pe parcursul anului 2024, una dintre cele mai mari schimbări din mediul online va fi eliminarea cookie-urilor, nu doar din Chrome cât și din alte browsere. Datele anterioare care au indicat faptul că în jur de 70% dintre consumatori iau deja propriile măsuri pentru a-și ascunde datele personale, au fost confirmate de un studiu recent.
Raportul realizat de Nano Interactive în septembrie 2023, în care au fost intervievați 2000 de utilizatori de internet din UK exact pe această temă, a protecției datelor proprii, a concluzionat:
- 38% fac acest lucru pentru a păstra confidențialitatea istoricului de navigare atunci când partajează dispozitive;
- 49% aleg să își ascundă datele pentru a preveni retargeting-ul;
- 58% sunt mai predispuși să își ascundă datele atunci când navighează de pe dispozitivele mobile, comparativ cu desktop-urile;
- 65% dintre cei cu venituri mari mai predispuși să utilizeze un VPN, în comparație cu cei cu venituri reduse;
- 69% dintre persoanele cu venituri mari folosesc private browsing;
Acest aspect reprezintă o schimbare majoră în peisajul digital, deoarece cookie-urile au fost piatra de temelie pentru direcționarea eforturilor digitale și măsurarea audiențelor.
Având în vedere că cookie-urile urmează să fie eliminate complet în 2024, cele mai frecvente soluții de identitate cu care unii propun înlocuirea acestor date se învârt în jurul datelor primare: adresa de e-mail a utilizatorului și numărul de telefon mobil al acestuia.
Din păcate, cei cu venituri medii vor rămâne la fel de expuși, ridicând o problemă a eticii în marketingul digital.
De ce sunt utilizatorii din ce în ce mai greu de urmărit?
Deoarece prin schimbările legislative precum GDPR, clienții trebuie să opteze în mod explicit ca aplicațiile să le urmărească comportamentul între platforme iar majoritatea refuză acest lucru.
Lansarea iOS14 în aprilie 2021 a adus cu sine și introducerea ATT (App Tracking Transparency), un cadru care obligă aplicațiile să solicite permisiunea utilizatorilor pentru a accesa Identifier for Advertising (IDFA) al dispozitivelor lor. Scopul acestui demers este de a oferi reclame mai personalizate. Până în prezent, doar aproximativ 17% dintre utilizatori au optat pentru a permite aplicațiilor să urmărească activitatea lor de navigare pe internet.
După cum puteți observa mai sus, acest tip de acord este solicitat deja și de alte platforme, cum ar fi VLC, care nu au nici o legătură direct cu partea de marketing online dar aduc in discuție acest aspect: …may entail identifying some of your media files to third party . Așadar, lucrurile vor deveni din ce în ce mai reglementate și utilizatorii din ce în ce mai atenți la aceste aspecte.
Tranziția spre marketingul fără cookies
Browserele implementează deja diverse forme de blocare a reclamelor și a cookie-urilor.
Mai mult, în 2024, cookie-urile third party vor fi de domeniul trecutului.
Atât Google cât și Apple și Mozilla au anunțat planurile de a renunța la utilizarea acestor date. Google lucrează și testează două protocoale care vor fi relevante în noul sistem:
- FLoC (Federal Learning of Cohorts)
- FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment)
Conform acestui articol, faza inițială de testare de 1%, stabilită pentru începutul anului 2024, este crucială pentru identificarea și rezolvarea problemelor de compatibilitate. Google intenționează să gestioneze această fază cu atenție pentru a evita un impact semnificativ asupra experienței utilizatorilor.
În această perioadă, Google va introduce soluții temporare și controale pentru utilizatori pentru gestionarea excepțiilor temporare per site de nivel superior în Chrome, cu scopul de a atenua eventualele perturbări.
Mai multe detalii în articolul meu despre cum vor funcționa campaniile Google Ads fără cookie-uri.
Înainte de aceste reglementări, se puteau colecta cantități enorme de date despre clienți, ceea ce desigur, a ajutat la modelarea unor experiențe personalizate în mediul online dar au și ridicat probleme majore la nivel de securitate și confidențialitate. Așadar, într-un timp relativ scurt, noua paradigmă va intra pe un trend rapid de schimbare.
După cum știți deja, Apple oferă deja utilizatorilor posibilitatea de a renunța la tracking și la cookie-urile third party atât în Safari cât și în aplicațiile de pe dispozitivele iOS. Așadar, datele first-party devin cele mai importante date în strategia de marketing. Trebuie să găsiți mai multe modalități prin care îi puteți convinge pe utilizatori să vă împărtășească mai multe informații despre ei. Strategia se poate dovedi una destul de complexă și poate implica mai multe formulare de generare lead-uri, identificarea unor modalități de a-i face pe consumatori să se auto-segmenteze în diverse grupuri prin selectarea preferințelor sau orice alte metode care ar putea fi de ajutor în înțelegerea publicul țintă.
Ce înseamnă toate aceste schimbări pentru magazinele online?
Factorul comun al tuturor evoluțiilor descrise mai sus este că acestea au făcut și vor face mult mai dificilă urmărirea comportamentului clienților pe site-urile terților și, în consecință, înțelegerea identității acestor clienți și a ceea ce determină comportamentul lor de cumpărare.
Anterior, eforturile de optimizare se bazau pe o cunoaștere intimă a tuturor site-urilor care făceau parte din parcursul general al unui client, însă posibilitatea de a face acest lucru acum a dispărut aproape complet.
Însă, există o sursă de date pe care o dețineți și care nu va fi afectată de actualele și viitoarele schimbări – comportamentul utilizatorilor pe propriile voastre site-uri. Datele primare (first party data) pe care le puteți culege din aceste interacțiuni vor cântări valoarea lor în aur.
Concluzii
Dinamica actuală a protecției datelor personale reflectă o schimbare semnificativă în modul în care utilizatorii interacționează cu mediul digital. Eliminarea cookie-urilor third-party și implementarea unor cadre legislative stricte precum GDPR au avut un impact profund asupra modului în care datele personale sunt colectate și utilizate. Acest context determină utilizatorii să își protejeze datele personale, indicând o tendință clară spre o mai mare conștientizare și control asupra propriei confidențialități.
Pentru companii, acest nou peisaj digital reprezintă atât o provocare, cât și o oportunitate. Pe de o parte, colectarea datelor devine mai complexă și mai reglementată, impunând nevoia de adaptare la strategii de marketing axate pe date first-party și pe construirea unei relații de încredere cu clienții. Pe de altă parte, această evoluție deschide calea spre metode mai etice și transparente de interacțiune cu consumatorii. Adaptarea la aceste schimbări, respectarea dreptului la confidențialitate al utilizatorilor și valorificarea datelor first-party în mod etic și responsabil vor fi cheia succesului într-o lume tot mai digitalizată și conștientă de importanța protecției datelor personale.
Ovidiu Selejan
Postări similare
1 Comment
Lasă un răspuns Anulează răspunsul
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Caută
Ultimele postări
Categorii
- Automation (6)
- Facebook Ads (41)
- Google Ads (43)
- Instagram (8)
- Recenzii cărţi (4)
- SEO (41)
- Strategie On-line (120)
- Website (13)
[…] ce în ce mai greu de realizat, legislația este în continuă schimbare (vezi normele GDPR) iar tranziția spre marketingul fără cookies este în ultima fază de […]