Actualizat la: februarie 16, 2025
De ce cresc costurile campaniilor și scad conversiile?
În sfârșit am dat peste un raport care îmi confirmă ceea ce remarc de o perioadă destul de lungă, în mod empiric – și anume că este din ce în ce mai dificil să transformi traficul în conversii. Inițial, pe la începutul lui 2024 am crezut că situația afectează doar anumite nișe, însă pe final de an am remarcat că este o problemă endemică.
Uite că a venit și confirmarea, dintr-un raport cu nume foarte complicat (Contentsquare 2025 Digital Experience Benchmarks). Hai să vă spun și vouă ce mi s-a părut relevant din datele acestui raport.
De unde au cules datele oamenii ăștia?
Metodologia studiului ne spune că datele au fost colectate de la 6.000 de site-uri din diverse industrii. Oamenii au analizat 90 de miliarde de sesiuni și 389 de miliarde de pagini vizualizate. Acum, nu știu dacă a stat cineva să îi verifice că într-adevăr au colectat și analizat atât de multe date, dar asta e altă poveste. Studiul a comparat datele colectate în Q4 2023 vs. Q4 2024 (octombrie-decembrie) pentru a identifica tendințele emergente și schimbările în comportamentul utilizatorilor.
Ce chestii relevante au descoperit?
Deși companiile au investit bugete cu 13,2% mai mari în marketing digital în 2024, acest efort nu s-a tradus în rezultate mai bune. Cu toată această creștere, de ce cresc costurile campaniilor și scad conversiile?
Raportul subliniază o serie de probleme critice, printre care:
- scăderea traficului organic;
- dependența tot mai mare de paid ads (Google, Meta, Insta, TikTok);
- costul vizitelor a crescut cu 9% (2024 vs. 2023);
- ratele de conversie au scăzut cu 6,1%.
Sursa: Raportul
Pe scurt, bugete mai mari pentru rezultate mai slabe! Dar nu e numai vina LOR…vedem imediat de ce.
Creșterea costurilor și scăderea conversiilor
Ultimul punct din lista de mai sus merită niște discuții mai ample. Din perspectiva mea, unul dintre cele mai importante aspecte identificate în raport este creșterea costului unei vizite online, care a ajuns la 19% în ultimii doi ani. Deși companiile au cheltuit mai mult pentru a atrage vizitatori, acest lucru nu s-a reflectat în rate de conversie mai mari, din contră, rata de conversie a scăzut cu 6,1% YOY.
Care sunt factorii principali care au dus la aceste scăderi?
- Scăderea traficului organic, ceea ce face ca brandurile să fie mai dependente de canalele plătite (mai știți ce vă spuneam despre zero click searches și de faptul că reach-ul organic practic a dispărut?)
- Creșterea bugetelor din social media, care a generat într-adevăr trafic suplimentar, dar cu bounce rate mai mari și, din nou, conversii mai mici.
- Creșterea exigențelor utilizatorilor, care abandonează rapid sesiunile de browsing dacă experiența nu este una fluidă.
Problema digital friction persistă
În raport se evidențiază că așa numitul concept de digital friction a afectat pentru 40% din vizitele online din 2024, ceea ce a dus la sesiuni abandonate și pierderi de clienți. Raportul ne arată că acest procent a scăzut ușor față de 2023 (-1,8%) însă problema persistă și poate continua să afecteze ratele de conversie în viitor.
Cele mai mari surse de fricțiune includ:
- Încărcarea lentă a paginilor – 53% dintre utilizatori părăsesc site-ul după doar o pagină vizionată.
- Site-uri care nu sunt optimizate pentru mobil, care afectează o mare parte din traficul digital.
- Proces complicat de checkout, navigație fără cap și fără coadă, lucruri care descurajează utilizatorii să finalizeze achizițiile.
Știți că de ani de zile bat apa în piuă legat de site și experiențele fluide ale utilizatorilor…eu cred că merită să vă aplecați asupra site-urilor voastre, dacă riscați doar din acest motiv să pierdeți 50% din vizite…Așadar, dacă aveți nevoie de un site făcut ca lumea, știți cum dați de mine.
Crește dependența de paid ads
Un alt aspect previzibil pentru mine este faptul că 39% din traficul digital analizat în 2024 a provenit din canale plătite, comparativ cu 37% în 2023.
Creșterea bugetelor din social media a dus la:
- Bounce rate mai mare (+9,2%);
- Mai puține pagini vizitate per sesiune (-8,7%);
- Scăderea ratelor de conversie (-10,6%).
Ce este interesant aici – ei bine, faptul că bugetele nu prea au impact dacă user experience este un dezastru. Așadar, e timpul să vă focusați spre crearea unor interacțiuni digitale fluide, ca să nu aruncați banii pe fereastră.
Concluzii
La capitolul concluzii, vă îndrum să faceți ceea ce predic de mult timp – refaceți site-urile, schimbați hostingul, reduceți pașii la check-out și așa mai departe. Dacă nu vă descurcați, vă lipsește timpul sau aveți nevoie de o expertiză mai largă, îmi puteți scrie pe mail sau prin intermediul formularului de contact.
Pe cont propriu, cum puteți reuși să faceți asta? Pai e destul de simplu, dacă știi ce ai de făcut:
- Reducerea timpilor de încărcare;
- Minimizarea interacțiunilor de tip rage-click (când dăm click ca nebunii pe câte un element);
- Reducerea fricțiunilor digitale.
Nu uitați încă o chestie interesantă (tot din raport) – site-urile care au reușit să crească numărul de pagini vizitate per sesiune cu 10% au avut o creștere în medie de 5,4% a numărului de conversii.
Ovidiu Selejan
Postări similare
1 Comments
Lasă un răspuns Anulează răspunsul
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Caută
Ultimele postări
Categorii
- Automation (8)
- E-commerce (34)
- Facebook Ads (48)
- Google Ads (54)
- Instagram (8)
- Recenzii cărţi (4)
- SEO (62)
- Strategie On-line (167)
- Tools (2)
- Website (16)
[…] Pe scurt, dacă ați cheltuit 1.000 € pe lună timp de 12 luni și ați avut un cost de conversie de 50 de RON, este foarte puțin probabil ca, pe viitor, să obțineți o reducere a acestui cost cu 15-20%. Pur și simplu, lucrurile nu funcționează așa, iar am explicat mai multe aspecte relevante pentru acest subiect în acest articol. […]