Actualizat la: februarie 7, 2023

Cum să devin un specialist în marketing digital?

Pe măsură ce tot mai multe companii încorporează marketingul digital în strategia lor curentă de dezvoltare, cererea pentru specialiști în marketing digital este în creștere. Voi încerca în acest articol să vă ofer o serie de informații de care aveți nevoie pentru a răspunde corect la următoarea întrebare: îmi doresc cu adevărat să devin un specialist în marketing digital?

Ce este un specialist în marketing digital?

Un specialist în marketing digital configurează, lansează, administrează și analizează campanii de marketing prin utilizarea instrumentelor și mediilor digitale disponibile:

  • motoarele de căutare (Google Ads, Bing, etc)
  • social media (Facebook, Instagram, TikTok)
  • e-mail (e-mail marketing)
  • site-uri web (UI/UX)

Care sunt atribuțiile unui specialist în marketing digital?

Privit în integralitate, job-ul este unul destul de complex, deoarece atinge o varietate de domenii de confluență, aflate la intersecția multor discipline. Pe românește, trebuie să știi puțin bussiness, ca să înțelegi ce se întâmplă în diverse industrii, să ai capacitate analitică, abilități de comunicare și așa mai departe.

Dacă ar fi să facem o listă cu atribuțiile unui specialist în marketing digital, aceasta ar cuprinde:

  • analiza pieței, a comportamentului și a nevoilor consumatorilor
  • planificarea și implementarea campaniilor de marketing digital;
  • generarea de conversii și lead-uri;
  • generarea de trafic către mediile sau platformele digitale ale unei companii;
  • analiza performanței campaniilor de marketing;
  • stimularea creșterii vânzărilor prin valorificarea instrumentelor tuturor instrumentelor digitale disponibile;

Cunostinte specialist in marketing digital

Lista nu este exhaustivă însă nu doresc să intru prea mult în detalii în cadrul acestui articol.

De ce abilități ai nevoie pentru a deveni un specialist în  marketing digital?

Fiecare abilitate pe care o ai îndeplinește o funcție specifică și este esențială pentru succesul general al strategiei de marketing digital. Calitățile fără de care nu aș porni la drum sunt următoarele:

  • capacitatea de a genera conținut;
  • scris corect gramatical în limba română (mă refer specific la cratime, acorduri, „i” verus „ii”, și așa mai departe)
  • cunoașterea limbii engleze la un nivel mediu/avansat (principalele platforme, cursuri, etc. sunt în limba engleză);
  • pasiunea pentru un domeniu care uneori te poate duce la exasperare;
  • rezistența la critici (uneori rezultatele nu vor apărea și frustrările vor crește);

abilitati ai nevoie pentru a deveni un specialist in marketing digital

La ce îți va folosi să știi să scrii conținut?

Din toate punctele de mai sus mă voi concentra pe generarea de conținut. Este o abilitate crucială pe care trebuie să o dezvolți pentru a avea un parcurs profesional bun în acest tip de carieră.

Haideți să vedem o listă scurtă cu zonele în care îți vei folosi această capabilitate:

  • copy-uri pentru ad-uri;
  • postări pe rețelele sociale;
  • postări pe blog să răspundă întrebărilor clienților și să stimuleze implicarea acestora în strategiei de marketing digital; știi câte cuvinte ar trebui să aibă un articol de blog?
  • descrieri ale unor produse sau servicii (așadar ai nevoie de o expunere mai largă);
  • cărți electronice;
  • e-mail-uri de vânzare;

Carti Relevo

Care sunt principalele zone de specializare ale unui specialist în marketing digital?

Copywriting

Chiar dacă este o suprapunere între copywriting și partea de generare de conținut, diferențele sunt relevante. Copywriting-ul este procesul de dispunere a cuvintelor scrise într-o formă care să îi convingă pe cititori să inițializeze o anume acțiune. Scopul scrierii unui copy poate fi acela de a vinde un produs, un serviciu sau o idee, unui public țintă. Specialiștii în marketing digital folosesc copywriting-ul pentru a declanșa impulsul de cumpărare al potențialilor clienți. Prin urmare, copywriting-ul este un instrument vital în arsenalul unei persoane care își dorește  o cariera în marketing digital.

SEO și SEM

Articolele optimizate pentru motoarele de căutare facilitează generarea de trafic gratuit către site-ul web al unei companii. Ulterior, intervin backlink-urile, folosite pentru a crește poziționarea organică a rezultatelor folosind cuvinte cheie dedicate. Prin urmare, SEO și SEM sunt abilități importante pe care trebuie să le posede specialiștii în marketing digital.

Însă, în primele faze, optimizarea pentru motoarele de căutare implică sinergia dintre conținut și  cuvintele cheie vizate, snippet-uri, titlurile paginilor și așa mai departe.

Toate aceste eforturi sunt orientate spre îmbunătățirea poziționării organice în căutările utilizatorilor.

Social Media și E-mail marketing

Social media marketing este definit ca utilizarea platformelor de social media pentru a promova, cu scopul de a vinde, produsele sau serviciile unui brand.

Ad Copy FacebookAvând în vedere procentul enorm din populație care utilizează în prezent platformele de social media, a învăța cum să exploatezi această oportunitate este o abilitate importantă pe care trebuie să o posede orice pasionat de marketing digital.

E-mail marketing

E-mail marketing-ul este utilizat ca și canalul primordial de comunicare în mediul digital. Companiile încorporează e-mail marketingul în strategia lor digitală deoarece oferă un mediu prin care relația cu clientul este unică, ceea ce crește nivelul de încredere. Costurile campaniilor de marketing digital sunt relativ reduse iar ratele de conversie foarte ridicate, deoarece adresabilitatea este spre un public care a interacționat deja într-un fel sau altul cu brand-ul.

Seki Email Marketing

Design Grafic

Design-ul grafic este o modalitate excelentă de a atrage atenția oamenilor și în subsecvent de a le transmite un mesaj în cel mai atractiv mod posibil. Este întotdeauna o idee excelentă să însoțiți conținutul relevant cu un design vizual care să rezume informațiile pe care intenționați să le transmiteți. Prin urmare, specialiștii în marketing digital ar trebui să aibă abilități de bază în domeniul designului și să cunoască instrumente vizuale precum Canva, Photoshop, etc.

Cunoștințe de algebră

Analiza rezultatelor implică procesul de colectare, analiză și interpretare a datelor despre o piață țintă, rezultate ale campaniilor, distribuția bugetelor și așa mai departe. Aceste date ajută un specialist în marketing digital în planificarea celei mai eficiente strategii de distribuție viitoare ale bugetelor. Prin urmare, ar fi de ajutor dacă ați învăța cum să:

  • analizați și interpretați datele din campanii;
  • calculați ROAS-ul și ROI-ul campaniilor;
  • diferențiați și calculați adaosul și marja, ca să nu propuneți campanii de reducere care nu sunt sustenabile pentru client;

ROAS

Comunicarea eficientă

Specialiștii în marketing digital utilizează de obicei mediile digitale pentru a comunica și a transmite în mod eficient un mesaj țintit către un public țintă.

Modul de comunicare este în scrisul spre public și verbal cu clienții. Prin urmare, trebuie să dezvoltați abilități eficiente de comunicare scrisă, să renunți la ticurile verbale, repetiții și așa mai departe. Mai mult decât atât – trebuie să învățați să ascultați! Dacă nu ascultați, nu veți putea înțelege problema pe care ar trebui să o rezolvați.

Ce pot să fac pentru a deveni un specialist în marketing digital?

Acum că am aflat care sunt abilitățile utilizate în industria de marketing digital haideți să vedem cum puteți dezvolta aceste abilități și să deveniți un marketer digital bona fide.

O diplomă în marketing sau subiecte echivalente

Obținerea unei diplome în marketing sau în domenii conexe este o modalitate excelentă de a pune bazele carierei tale în marketing digital. Educația universitară vă ajută să învățați și să înțelegeți diverse concepte din industrie.

În plus, majoritatea companiilor vă vor cere să aveți o diplomă înainte de angajare. Prin urmare, obținerea unei diplome universitare poate fi importantă în cariera ta de profesionist în marketing digital.

Cursuri online

Cursurile online sunt o metodă de învățare utilizată pe scară largă pentru a dobândi cunoștințele necesare pentru a începe o carieră în marketing digital. Există o mulțime de cursuri disponibile pe internet unde puteți învăța abilitățile de care aveți nevoie pentru a deveni un profesionist.

De asemenea, cursurile online sunt concepute pentru a te pregăti cât mai repede și îți oferă grupat informațiile necesare pentru a desfășura cu succes campanii de marketing eficiente. În plus, programele online sunt actualizate în mod regulat pentru a vă menține la curent cu cele mai recente instrumente, abilități, cunoștințe și progrese tehnologice din industrie.

Cea mai simplă cale este identificarea cursurilor care vi se potrivesc cel mai bine (recomand Udemy sau Coursera).

Canale de YouTube

Sunt foarte multe canale de YouTube de unde puteți obține informații relevante, atât pe partea de Google & Facebook Ads cât și pentru zona de SEO.

Internship

După ce ați obținut cunoștințele și abilitățile necesare în marketingul digital, trebuie să începeți să câștigați experiență în această industrie pentru câștiga experiență. În acest sens, un rol de internship se poate dovedi extrem de bine venit. În următoarea perioadă o să fim implicați în proiectul FutureUp, la invitația OSUBB, prin care sperăm să identificăm o colegă sau un coleg nou…specialist în marketing digital. Acest articol este scris pentru a răspunde exact întrebărilor pe care un profan în acest domeniu le-ar putea avea.

Freelancing

O modalitate excelentă de a găsi oportunități pentru a câștiga experiență este prin freelancing. Locurile de muncă în marketing digital ca freelancer devin din ce în ce mai populare pe măsură ce companiile caută să își externalizeze nevoile de marketing pentru a fi mai eficiente din punct de vedere al costurilor.

Trebuie să vă dezvoltați portofoliul prin documentarea fiecărui proiect și campanie de marketing pe care le întreprindeți, deoarece acest lucru arată nivelul de experiență în carieră. Construirea unui portofoliu solid este deosebit de importantă, deoarece vă crește șansele de a obține mai multe locuri de muncă.

Concluzii

Am încercat să subliniez în acest articol de ce abilități ai nevoie și care sunt  principalele zone de specializare pe care ar trebui să le urmezi dacă dorești să devii un specialist în marketing digital. De asemenea, am detaliat atribuțiile necesare unui asemenea post și ce poți să faci la nivel personal pentru a te asigura de succesul unui asemenea demers. Aștept și observațiile voastre, în cazul în care am omis anumite puncte relevante.